De laatste testritten van de Uithoflijn hebben geen nieuwe problemen aan het licht gebracht. Daarom stuurt het projectbureau nu aan op ingebruikname van de tramlijn eind juli.
Start Uithoflijn waarschijnlijk 29 juli
De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk liet afgelopen week weten dat de eerste proeffase erop zit en dat zich geen nieuwe zaken hebben voorgedaan die de planning onhaalbaar maken. Op 29 juli moeten de eerste ritten beginnen, al houdt Van Hooijdonk een slag om de arm.
In het komende nummer van OV-Magazine, dat over twee weken verschijnt, zegt projectmanager Martijn Donders: “Ik durf met 95 procent zekerheid te zeggen dat we eind 2019 van start gaan, maar we sturen op een eerdere start van de exploitatie.”
Traverse in de weg
Begin 2018 kwam het nieuws naar buiten dat de Uithoflijn pas eind 2019 klaar zou zijn, onder andere door vertraging in het stationsgebied. Volgens Donders vooral omdat daar ‘veel partijen op een postzegel aan het bouwen waren’.
Zo stond er tussen Utrecht Centraal en winkelcentrum Hoog Catharijne een traverse, waarvan de fundatie dwars door het geplande tracé van de Uithoflijn liep. “Die traverse moest worden gesloopt voordat wij konden bouwen. Maar voordat de traverse gesloopt kon worden, moest de wand van de fietsenstalling eronder klaar zijn. Als bepaalde werkzaamheden uitlopen, ben je daar toch van afhankelijk.”
Technische onvolkomenheden
Inmiddels is de infrastructuur gereed voor gebruik, is het grootste deel van de vloot in Utrecht binnen en rijden de trams volop testritten. Tijdens die ritten komen nog wel technische onvolkomenheden aan het licht, vertelt Donders. Zo is de beschikbaarheid van de technische systemen nog niet optimaal. “We willen naar een beschikbaarheid van meer dan 99 procent, momenteel zijn er nog te vaak storingen. We voeren een analyse uit om ze te verhelpen. Rond de zomer moet alles in orde zijn.”
Het hele verhaal kunt u lezen in ons magazine. Wilt u het magazine ontvangen? Word dan abonnee.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt 2024Het Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt 2024De provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen