De Stichting Zero Emissie Busvervoer houdt binnenkort op te bestaan. De beoogde drie jaar om de doelstellingen te behalen, werden vijf jaar, maar voorzitter Marijke van Haaren is tevreden over het eindresultaat.
Stichting Zero Emissie Busvervoer stopt
De stichting is al een aantal maanden geleden gestopt met wervende werkzaamheden. "We werken aan het eindrapport voor de Europese Investeringsbank. Dat verwachten we met een maand klaar te hebben", aldus Van Haaren. Het eindrapport is de verantwoording voor de 2,5 miljoen euro subsidie die de Stichting Zero Emissie Busvervoer (ZEB) kreeg van Europa.
Aan de belangrijkste voorwaarde – een hefboomeffect van minstens 50 miljoen euro – is ruimschoots voldaan, volgens Van Haaren: "Er is een totale omzet uit voortgekomen van 150 miljoen euro. Daarbij hebben we alle doelstellingen die we van tevoren hadden gesteld gehaald." Daarvoor was wel vijf jaar nodig, in plaats van drie jaar.
Van Haaren vindt dat er op alle niveaus anders moet worden gewerkt. "Je moet met meer partijen aan tafel zitten dan bij de aloude aanbestedingsvormen. Dat hebben we bij onze pilotprojecten in Brabant en Limburg ook gedaan en met resultaat", aldus Van Haaren. "We hebben er veel van geleerd. Met name dat de omslag naar zero emissie niet vanzelf gaat. Er is nog een hoop werk te doen, maar we zijn tevreden met de nieuwe Green Deal in april. Dat is rechtstreeks resultaat van ons werk."
In die overeenkomst staat dat alle nieuwe bussen die in 2025 worden aangeschaft zero emissie moeten zijn. Er is echter een belangrijke voorwaarde: als de total cost of ownership (TCO) hoger is dan van een bus die wel emissies uitstoot, dan mag er van de verplichting worden afgeweken. ZEB wil dat ondervangen met een nieuw TCO-model voor zero-emissiebussen. Dat model is al klaar en komt over enkele weken onder beheer van het CROW.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen