Test met batterijtrein in Oost-Nederland
Op de niet-geëlektrificeerde spoortrajecten Almelo – Hardenberg en Arnhem – Zevenaar – Doetinchem worden testen uitgevoerd met een WINK-trein van Arriva, waarbij batterijen in het dak worden gebruikt als tractiebatterij om de trein aan te drijven.
De testen zijn op donderdag 24 februari gestart en duren tot zaterdag 26 februari. Het gaat om een gezamenlijke proef van ProRail, Arriva en de provincies Overijssel, Gelderland en Friesland. Deze partijen willen aantonen dat batterijtreinen geen verre toekomstmuziek hoeven te zijn. De uitkomsten worden gebruikt bij de verdere ontwikkeling van tractiebatterijen voor een batterijtrein.
Omgebouwde WINK-trein
De WINK-trein van Arriva die voor de testritten wordt gebruikt, rijdt momenteel op de Noordelijke nevenlijnen. Deze trein rijdt op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en kan zowel met als zonder bovenleiding rijden. Dankzij enkele technische aanpassingen door fabrikant Stadler kunnen de batterijpakketten die in het dak zijn gevestigd, waarin normaliter remenergie wordt opgeslagen die gebruikt wordt tijdens het stationair draaien, als tractiebatterij fungeren. Daarmee wordt de batterij gebruikt voor het rijden van een trein.
Testritten
Tijdens de testritten worden metingen gedaan die hoofdzakelijk zijn gericht op het meten van de snelheid waarmee de batterij ontlaadt en weer oplaadt tijdens het rijden met verschillende snelheden. Ook vinden er testen plaats om te kijken hoe de omschakeling van bovenleiding naar batterij (of dieselmotor) werkt en andersom. Verder onderzoeken we hoe de trein accelereert bij vertrek onder de bovenleiding en hoeveel stroom wordt verbruikt.
Ambities
De provincie Friesland liet in 2018 al weten met batterijtreinen te willen gaan rijden. Toen Arriva in 2021 achttien WINK-treinen aan haar GTW-vloot toevoegde, vertelde regiodirecteur Milfred Hart dat de treinen in de toekomst konden worden omgebouwd naar batterijtreinen.
Meer artikelen met dit thema
Bijna 100 miljoen voor elektrische treinen van en naar Zutphen en Hardenberg
16 apr om 15:36 uurTussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen, maar daar lijkt…
Hoe Arnhems trolleynet de energietransitie kan helpen
4 dec 2023Zeg je Arnhem, dan zeg je trolley. Het trolleynetwerk bestaat al 75 jaar en wordt met de trolley 2.0 geüpgraded…
Energiehubs? Ga voor het collectief!
17 nov 2023Henri Bontenbal is de huidige lijsttrekker van het CDA. Een jaar geleden interviewden we hem voor onze serie…
Ov-bedrijven hebben sleutelrol binnen energietransitie
29 sep 2023De energie zit er goed in, tijdens het evenement ‘Energie in het OV’ op dinsdagmiddag 12 september aan de…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
Netcongestie groeiend probleem: ‘Voor Liander is het al 2030’
30 mei 2023Netbeheerder Liander zag in 2022 een verviervoudiging van het aantal aanvragen voor extra elektrisch vermogen…
Hoe netcongestie de buselektrificatie vertraagt
12 apr 2023Om de energietransitie een stap verder te brengen, moeten netbeheerders en infrabeheerders elkaars problemen en…
‘Energiehubs gaan over organisatiestructuren’
20 mrt 2023Om de energietransitie te versnellen zijn energiehubs potentieel interessant, denkt duurzaamheidsdirecteur…
Reactie toevoegen