De provincie Noord-Holland wil door met de Texelhopper. De nieuwe vervoerder in Noord-Holland Noord krijgt daarbij de regiecentrale in handen.
Texelhopper blijft ook na 2018 bestaan
Dat is te lezen in het Programma van Eisen (PvE) (.pdf) van de komende concessie Noord-Holland Noord. Die concessie zal lopen van 2018 tot en met 2028. Het eiland heeft een geheel eigen hoofdstuk gekregen in het PvE. De nieuwe vervoerder moet zowel qua vorm als dienstuitvoering voortborduren op het huidige concept. Belangrijk verschil is dat de OV-chipkaart op alle voertuigen geaccepteerd moet worden. Nu is betalen met de OV-chipkaart op de kleine busjes nog niet mogelijk. Het kilometertarief wordt gemaximeerd op 17,5 cent (prijspeil 2016).
Lees ook: Texelhopper blijft in ieder geval nog twee jaar
De regiecentrale, nu nog in beheer van de gemeente Texel, zal na anderhalf jaar volledig overgaan naar de vervoerder. Ook krijgt de vervoerder het beheer over de website en sociale media die nu nog in handen zijn van de provincie. Eventuele verbeteropties moet de vervoerder uitvoeren zonder dat het de provincie extra geld kost.
Lees ook: Texelhopper: een proef met haken en ogen
Stroomlijnennet Noord-Holland Noord. De rode lijnen zijn Stroomlijnen.
De vervoerder krijgt in de relatief dunbevolkte concessie ook buiten Texel een grote mate van vrijheid in het invullen van het lijnennet. Buiten de vastgestelde Stroomlijnen mag de vervoerder de overige kernen en de stadsdiensten van Alkmaar, Hoorn en Den Helder ook met flexibele systemen aanbieden in plaats van vaste lijnen.
In 2025 moet bovendien de helft van de voertuigenvloot zero emissie zijn. De andere voertuigen moeten tenminste voldoen aan de Euro 6-norm. Om de invoering van uitstootvrije bussen te stimuleren, is er een overnamegarantie voor zero-emissiebussen die in 2023 en 2024 instromen. Vanaf 2025 geldt dat niet meer, aangezien dan al in landelijke afspraken is vastgelegd dat elk voertuig zero emissie moet zijn. O
Eind dit jaar kunnen vervoerders hun offerte indienen. De gunning van de concessie Noord-Holland Noord is volgend voorjaar.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen