De provincie Noord-Holland laat de proef met de Texelhopper doorlopen tot 22 juli 2018, wanneer de nieuwe concessie Noord-Holland Noord ingaat.
‘Veelbelovende’ Texelhopper blijft 2 jaar
De proef met deels vraagafhankelijk vervoer op Texel zou in december dit jaar aflopen. Omdat de resultaten ‘veelbelovend’ zijn, wil de provincie langer ervaring opdoen met de regiecentrale en internettoepassingen. De ervaringen worden meegenomen in de aanbesteding van de concessie Noord-Holland Noord 2018-2028.
Het aantal reizigers met de kleine Texelhoppers is afgelopen jaar gegroeid met 5,4 procent. De blauwe busjes vervoeren gemiddeld 299 passagiers per dag. De provincie is tevreden over de kostendekking, maar geeft daar geen gegevens over.
Na kritiek op de hoge prijs voor de Texelhopper – een enkeltje kost drie euro – heeft de provincie in juni twee voordeelkaarten gelanceerd: een dagkaart voor € 7, 50 en een gezinskaart voor € 17,50 per dag (voor twee volwassenen en drie kinderen van 4 tot 12 jaar). De kaarten zijn ook via de website verkrijgbaar, in de vorm van een barcode op de smartphone.
Eind dit jaar kunnen reizigers op de grote lijnbussen op Texel ook betalen met de OV-chipkaart. De provincie zag daar eerder van af omdat het te ingewikkeld en te duur zou zijn. Op de kleine busjes blijft alleen contante betaling mogelijk.
De lijnbus vaart overigens niet langer mee op de boot. Deze zomer verricht de provincie opnieuw onderzoek naar de tevredenheid van de reizigers.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Latere start elektrische bussen Roosendaal vanwege netcongestie
9 dec om 12:37 uurBij de start van de nieuwe concessie in West-Brabant komende zomer zullen de bussen in en rond Roosendaal nog…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov om 15:49 uurLeerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Veelbelovende Texelhopper? Wie dat opschrijft woont kennelijk niet op Texel. Texelhopper is synomiem voor smijten met miljoenen. Provincie Noord-Holland en gemeente Texel hebben veel beloofd waar nooit iets van terechtgkomen is. En dat verwacht ook niemand meer. Los van alle ongemakken waarvan de som vervoer-op-maat wordt genoemd, wie heeft er ooit een rayon gezien waar de ene helft van de reizigers systematisch voor de kosten van de andere helft moet opdraaien? Dat is de Texelhopper ten voeten uit. Buslijnen 28 en 828 financieren de belbusjes. En dat moet zo blijven tot 22 juli 2018. Vinden provincie en gemeente Texel.
Ingediend door Tsipora Pereira op vr, 15/07/2016 - 14:54
Maak het openbaar vervoer in Nederland en dus ook Texel niet onnodig ingewikkeld met allerlei soorten kaarten en dito randvoorwaarden en prijzen. De OV chipkaart is landelijk geldig en kent naast enkele minpunten, ook pluspunten zo ervoer ik zelf in 2014 toen ik op Texel met de bus rondreed MET een OV chipkaart. Wat te denken van al die buitenlandse bezoekers, zien zij door de bomen het (Texelse) openbaar vervoer bos nog ? Maak het OV gebruiksvriendelijk voor iedereen, dus ook als het om het vervoersbewijs gaat...!
Frans Eekhout
Ingediend door FRANS EEKHOUT op do, 08/06/2017 - 12:17
Reactie toevoegen