Vier trolleybushaltes in Arnhem krijgen deze maand gratis wifi-hotspots en automaten waar reizigers hun OV-chipkaart kunnen opladen, saldo kunnen checken of een abonnement kunnen afhalen. De gemeente Arnhem voorziet ze van verlichting, bankjes, fietsenstallingen en afvalbakken. Connexxion wil meer van deze 'tophaltes' gaan inrichten.
Vier tophaltes met wifi-hotspots in Arnhem
Het gaat in Arnhem om de haltes Willemsplein en Velperplein in het centrum, de halte bij ziekenhuis Rijnstate in het noorden van de stad en de halte Kronenburg bij het gelijknamige winkelcentrum in het zuiden. Een detail waar de reizigers als het goed is niets van merken is dat de haltevoorzieningen worden gevoed met 600 volt gelijkspanning uit het trolleynet. De haltes zijn daardoor niet afhankelijk van het publieke stroomnet.
Bovendien was de verbouwing sneller te realiseren. "Het gebruik van het trolleybusnetwerk scheelt graafwerk," zegt Hans Aldenkamp, projectmanager Trolleybus namens Connexxion. "Als je een aansluiting moet regelen op het stroomnet ben je met de vergunningsprocedures zo tweehonderd dagen verder, terwijl het door het gebrek aan vaklui bij de energiebedrijven nog eens extra lang kan duren." Nu hangen er twee kastjes aan een bovenleidingmast, een omvormer en een wifi-ontvanger.
Lees ook: Arnhemse trolley wil door innovaties relevant blijven
Connexxion gebruikt het trolleynet ook al voor twee laadpunten voor elektrische auto's, die gevoed worden met de remenergie van trolleybussen. Vooralsnog gaat het daarbij alleen om dienstvoertuigen, maar het streven is dat ook derden er te zijner tijd gebruik van kunnen maken. De kosten van de verbeteringen aan de haltes worden gezamenlijk betaald door Gelderland, Arnhem en Connexxion.
Meer comfort
De benaming ‘tophalte’ is populair aan het worden. Nijmegen heeft een tophalte op Plein 1944, maar die wordt uiteraard wel uit het publieke stroomnet gevoed. Ook in Den Haag heeft HTM op enkele drukke punten vergelijkbare tophaltes gebouwd met meer comfort (inclusief wifi-hotspots) dan gewone haltes. Connexxion wil meer tophaltes inrichten, ook in andere vervoergebieden dan de Breng-concessie. Waar dat gaat gebeuren wil Aldenkamp nog niet kwijt. "We hebben verschillende leuke varianten verzonnen, maar we laten het aan de gemeenten over om daarmee naar buiten te komen."
Meer artikelen met dit thema
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt 2024Het Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Reactie toevoegen