De vervoerbedrijven Arriva, Connexxion, EBS en Keolis hebben zich ingeschreven voor de Europese aanbesteding voor het busvervoer in de streek IJssel-Vecht. Het concessiegebied bestaat uit delen van Overijssel, Flevoland en Gelderland.
Vier vervoerders in de race om IJssel-Vecht
De komende tijd worden de inschrijvingen beoordeeld op de in de aanbesteding gestelde eisen. Speciale aandacht in de aanbesteding gaat uit naar de verduurzaming van het busvervoer. “Voor het stadsvervoer in Zwolle, Apeldoorn en Lelystad, stellen we het sowieso verplicht om zero-emissiebussen in te zetten”, vertelde Wim Dijkstra van de provincie Overijssel aan OV-Magazine. Daarnaast doen de provincies nog onderzoek naar waterstofbussen. Mocht blijken dat het over langere afstanden voordeliger is om met waterstofbussen te gaan rijden, dan zou dat een aanvulling kunnen zijn op de elektrische bussen.
Reizigersstromen
In september 2018 presenteerden de drie provincies het concept-programma van eisen voor de concessie IJssel-Vecht. Reizigersstromen zijn daarin het uitgangspunt, niet de provinciegrenzen. Besloten is om de buslijnen in te delen in A-, B- en C-lijnen. Dijkstra: “A-lijnen zijn busverbindingen die belangrijke steden of gebieden met elkaar verbinden, die willen we versterken. Ze vormen samen met de treinen de backbone van ons regionale ov. B-lijnen zijn verbindingen met voldoende reizigers die tenminste tot het einde van de concessie in 2030 blijven bestaan, wellicht met kleine aanpassingen. De C-lijnen willen we of versterken door gerichte marketing, of vervangen door alternatieven.” Door de gezamenlijke aanbesteding moet het busvervoer beter aansluiten op reizigersstromen in het gebied. Door de ov-gebieden te vergroten, verwachten de provincies een interessanter aanbod vanuit vervoerders.
Geleidelijk invoeren
Naar verwachting nemen de colleges van Gedeputeerde Staten van Flevoland, Gelderland en Overijssel eind september een besluit. De concessie IJssel-Vecht komt gefaseerd tot stand. In december 2020 start het busvervoer in Midden Overijssel en de Veluwe. Twee deelgebieden stromen later in omdat die bestaande concessies later zijn afgerond: Lelystad in september 2021, Regio IJsselmond (een deelgebied in Flevoland en Overijssel) in december 2023. Het regionaal vervoer in de drie provincies krijgt een gezamenlijke huisstijl genaamd RRReis.
Lees ook: Lege bus legt het af in IJssel-Vecht
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Latere start elektrische bussen Roosendaal vanwege netcongestie
9 dec om 12:37 uurBij de start van de nieuwe concessie in West-Brabant komende zomer zullen de bussen in en rond Roosendaal nog…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov om 15:49 uurLeerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
[…] https://www.ovmagazine.nl/2019/07/vier-vervoerders-in-de-race-ijssel-vecht-1233/ […]
Ingediend door Vier vervoerde… op zo, 07/07/2019 - 14:53
Reactie toevoegen