De snelbussen in Noord-Brabant veranderen van naam. Volans, sinds ruim tien jaar de benaming voor de HOV-buslijnen, maakt plaats voor de aanduiding Bravodirect. De provincie wil het begrip Bravo voor zoveel mogelijk vormen van mobiliteit gebruiken. Alle Volansbussen krijgen de komende weken stickers met de nieuwe naam.
Volans gaat verder als Bravodirect
Gedeputeerde Christophe van der Maat noemt de naamsverandering ‘een logische stap’ om alle vormen van ov duidelijker herkenbaar te maken onder één naam. Zo loopt er in Helmond een experiment met innovatieve mobiliteitsdiensten dat ook al de aanduiding Bravo gebruikt (Bravoflex). De nieuwe benaming van de HOV-lijnen in Noord-Brabant sluit daarop aan. Van der Maat ziet op termijn zelfs deelauto’s en deelfietsen onder het merk Bravo rijden.
Nog een argument voor de naamsverandering is dat alle snelbusdiensten van verschillende vervoerders onder dezelfde naam rijden. Naast Volans in West- en Oost-Brabant (Arriva-concessies) rijden er nu in de regio rond Eindhoven (Hermes-concessie) al HOV-bussen met de merknaam Bravo.
Er komt geen ‘big bang’, de komende weken zullen de omgestickerde bussen geleidelijk op straat verschijnen. In het najaar worden de haltes aangepast, zodat goed te zien is waar de Bravodirect-bussen stoppen. De kosten van de hele operatie zijn ongeveer 250.000 euro. De provincie neemt dit bedrag voor haar rekening uit het budget dat beschikbaar is voor marketing. "We hebben gemerkt dat de naam Bravo erg bekend is en goed aanslaat, vandaar dat we dit een verantwoorde uitgave vinden", legt een woordvoerster van de provincie uit.
De eerste Volans-lijnen (herkenbaar aan lijnnummer 300 of hoger) gingen in 2008 van start tussen Breda en Etten-Leur, toen nog onder regie van Veolia Transport. Het concept bleef bestaan toen de concessie eind 2014 overging naar Arriva. De Brabantliners (de lijnen 400, 401 en 402 tussen Breda, Oosterhout, Gorinchem en Utrecht) blijven onder die naam bestaan.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt 2024Het Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt 2024De provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Waarom weer een aparte naam nu ze zich ook kunnen aansluiten bij een soortgelijke vervoersdienst van een andere provincie bijv. R-Net?
Ingediend door R. v.d. Voort op ma, 09/07/2018 - 09:56
Reactie toevoegen