De Metropoolregio Rotterdam Den Haag splitst de ov-concessie Voorne-Putten en Rozenburg in een contract voor regulier busvervoer en een maatwerkcontract.
Voorne-Putten krijgt maatwerkcontract
Dat doet de metropoolregio (MRDH) op verzoek van de vier gemeenten op Voorne-Putten. De maatwerkconcessie zal bestaan uit flexibele vormen van ov met kleine voertuigen in combinatie met het gemeentelijk doelgroepenvervoer. De gemeenten voorzien dat meer inwoners met het doelgroepenvervoer gaan reizen – waardoor de kosten toenemen – terwijl er ook vrijwel lege ov-bussen rondrijden in de regio.
Door kleinschalig ov met het gemeentelijke doelgroepenvervoer in één contract aan te besteden, ontstaat meer maatwerk voor de reiziger en blijft het voorzieningenniveau op peil, verwachten de overheden. MRDH stelt ongeveer 10 procent van het budget voor het reguliere ov beschikbaar voor het maatwerkcontract. In mei wordt het ov op Voorne-Putten aanbesteed. De gesplitste concessie gaat in december 2018 in.
Vier busconcessies
De 23 gemeenten in de Metropoolregio hebben vandaag het programma van eisen voor het busvervoer in de regio Rotterdam Den Haag vastgesteld. De reiziger moet het busvervoer in de regio ervaren als één systeem. Daarom zijn de eisen voor de vier busconcessies bijna overal gelijk. De toekomstige vervoerders moeten nauw met elkaar gaan samenwerken.
Reizigers kunnen rekenen op frequent ov, een betrouwbare dienstregeling, actuele reisinformatie en bussen die voor iedereen toegankelijk zijn. De klant moet het ov waarderen met minimaal een 7,5 oplopend tot een 7,8. Vijf buslijnen krijgen het kwaliteitskenmerk R-net. Daarnaast moeten de vervoerders een plan indienen voor een snelle overgang naar volledig emissieloos ov.
500 bussen
In het gebied van MRDH lopen tussen december 2018 en december 2019 vier busconcessies af: stadsbus Den Haag, stadsbus Rotterdam, streekbus Voorne-Putten Rozenburg en streekbus Haaglanden. In deze grootstedelijke regio rijden dagelijks 500 bussen.
Na aanbesteding van de concessie Voorne-Putten Rozenburg in mei volgt in augustus Haaglanden Streek. Voor de stadsbusconcessies Den Haag en Rotterdam bespreken MRDH en de vervoerders HTM en RET de voorwaarden voor inbesteding. Een definitief besluit over onderhandse gunning neemt de Metropoolregio uiterlijk 30 juni.
Meer artikelen met dit thema
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Reactie toevoegen