Technisch gezien zijn energiehubs prima te realiseren, maar organisatorisch liggen er grote uitdagingen. Daarom is het van belang om regisseurs op energiehubs aan te wijzen.
Waarom regie op energiehubs onmisbaar is
Dat vertellen Rogier Pennings en Wilan Hartwig van Stevin. Zij schreven de whitepaper ‘Regie op Energiehubs: samen als winnaar uit de bus komen’.
Partijen die voorheen niet samenwerkten, moeten dat bij energiehubs wel doen. Zoals vervoerders en gemeenten, die beiden hun eigen belang hebben. Om nieuwe samenwerkingen in goede banen te leiden, is een regisseur nodig die de verbinding tussen de juiste stakeholders legt, het overzicht bewaakt en naar de gemeenschappelijke visie zoekt, waarin iedereen zijn eigen belang herkent en de belangen van de ander ziet.
Financiële verdeelsleutel
Een van de grootste uitdagingen is om een gemeenschappelijke businesscase en een goede financiële verdeelsleutel te vinden. Rogier: “Er is niet één probleemeigenaar, dus hoe verdeel je die kosten? Als je in een gemeenschappelijke visie ieders belang verwerkt, wordt dat een stuk inzichtelijker.”
Dat is op kansrijke energiehublocaties, Rotterdam Zuidplein zou een mooie mogelijkheid zijn, nog niet goed geregeld, vervolgt Wilan. “De fee die de netbeheerder rekent is niet verbonden aan het aantal kabels of stakeholders en nu komen de kosten grotendeels bij de netbeheerder terecht. Dit kan beter verdeeld worden.”
Maar netbeheerders mogen volgens de huidige regelgeving niet vooruit investeren, vervolgt hij, waardoor ze geen risico’s nemen. Wetgeving werkt reactief en loopt vaak achter de feiten aan. Terwijl, zo leerde Rogier tijdens de Rondetafel over Energiehubs, er vaak meer mogelijk is dan gedacht. “Volgens de ACM zijn er bepaalde voorwaarden waaronder netbeheerders wel vooruit kunnen investeren. Dan blijkt hoe groot het belang is om de juiste stakeholders aan tafel te hebben.”
Vooruit kijken
Het belang van het regievraagstuk wordt door steeds meer stakeholders gezien, erkennen de mannen van Stevin, en dat biedt perspectief. “De complexiteit bij de ontwikkeling van energiehubs, zit vooral in de samenwerking tussen veel partijen met verschillende belangen”, besluit Rogier. “Als een partij die belangen herkent en overzicht heeft, is dat een goede initiator voor regie. Als Stevin willen wij graag plaatsnemen op de regisseursstoel, om Nederland een stap verder te helpen.
U kunt de whitepaper hier downloaden.
Zero Emissie Conferentie
Tijdens de gratis en digitale Zero Emissie Conferentie op 26 november presenteert Stevin zijn visie op energiehubs. Bekijk het hele programma en meldt u aan.
Dit artikel is afkomstig uit de digitale Biind-special Zero Emissie Busvervoer. U kunt het magazine hier lezen.
Meer artikelen met dit thema
De Nederlandse metromythe
24 nov 2023Mensen in grote steden verlaten massaal het ov, ziet bouwkundig ingenieur Wolfgang Spier op basis van rapporten…
'Het is tijd voor een kritisch tegengeluid’
18 aug 2023De stichting Freedom of Mobility werd in 2010 opgericht door machinist Wouter van Gessel en heeft een visie op…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
‘Innovaties beginnen vanuit een ander perspectief'
7 apr 2023Marco te Brömmelstroet werd binnen, maar vooral buiten de mobiliteitswereld bekend vanwege het boek Het recht…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Wat wil de niet-ov-reiziger?
5 jan 2023Nederland staat voor een aantal grootschalige en meerjarige opgaven die schreeuwen om een duurzamer…
‘De reizigers zijn er, nu de stoelen nog’
12 dec 2022Een grote groep werkgevers, verenigd in de coalitie Anders Reizen, wil in 2030 al zijn zakelijke reizen naar…
Reactie toevoegen