Vanaf 1 mei vaart de Waterbus ook naar Schiedam en de SS Rotterdam. Daarvoor gaat de dienst wel minder varen in de stillere avonduren en in de winter.
Waterbus ook naar Schiedam en SS R'dam
De nieuwe lijn 181 vaart straks tussen Rotterdam Heijplaat-RDM en Schiedam, halte Maasboulevard. De lijn is bedoeld om de drukke hoofdlijn 18 (tussen de Erasmusbrug en Heijplaat-RDM) te ontlasten, met name tussen de St. Jobshaven en Heijplaat. "Uit reizigersonderzoek is gebleken dat veel reizigers uit Schiedam nu opstappen op de St. Jobshaven om naar de Heijplaat te varen", legt Waterbus-directeur Gerbrand Schutten uit. "Met name in de spits zien we dat er veel vraag is op lijn 18, terwijl we al met twee grote schepen varen. Op z'n goed Nederlands: we zitten ramvol dan."
Om de druk op lijn 18 te verlichten, pendelt lijn 181 straks doordeweeks in de spitsuren in 10 minuten heen en weer tussen Schiedam en Heijplaat-RDM. Een kaartje kost 1 euro. Betalen met de OV-chipkaart is ook mogelijk. Voor de dienst zet Waterbus de Aqua Fox in, een klein type catamaran.
De extra lijn wordt gefinancierd met een bijdrage uit het programma Beter Benutten en door vaarten in de stillere uren in de avond en in de winter te schrappen. Schutten: "In de praktijk blijkt dat dan weinig mensen meegaan. Soms varen die boten leeg rond." Een deel van het risico ligt bij het bedrijf zelf.
Naast een halte in Schiedam – een langgekoesterde wens van de stad – wordt de halte Katendrecht een paar honderd meter verplaatst naar de SS Rotterdam. Het drijvende hotel en partycentrum heeft nu nog alleen een stop voor de Watertaxi. "We denken dat we met het stoppen bij de SS Rotterdam ook een hoop nieuwe passagiers kunnen trekken", aldus Schutten.
Meer artikelen met dit thema
Nederland Bussenland
31 okt 2023Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd, voor het verplaatsen van de strijdkrachten, de auto verder ontwikkeld tot…
Busworld 2023: MAN presenteert elektrische LE-lijnbus
20 okt 2023De elektrische stadsbus van MAN Truck & Bus, de Lion City E, is door vakjournalisten uitgeroepen tot Bus of…
VRA: BRT is meer dan een snelle bus
28 sep 2023Bus Rapid Transit (BRT) is een actueel gespreksonderwerp. Ook bij de Vervoerregio Amsterdam wordt het herkend…
Vanaf 2025 sneller en vaker per trein naar Brussel
15 aug 2023Het aantal intercity’s tussen Nederland en Brussel verdubbelt vanaf 2025, als de nieuwe hoofdrailnetconcessie…
HTM bestelt 95 e-bussen bij Daimler
10 jul 2023De Haagse stadsvervoerder HTM gaat medio 2024 rijden met 95 nieuwe eCitaro-stadsbussen van Daimler. Het gaat om…
Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023Treinongeluk Voorschoten; 30 gewonden en 1 dode
4 apr 2023Op het traject Leiden – Den Haag is in de nacht van 3 op 4 april rond 3.30 uur een nachttrein van NS gebotst op…
NS komt met reisvergelijker
7 mrt 2023Ov, auto of toch de fiets? NS introduceert de Reisvergelijker, hiermee wordt de reiziger geholpen met de juiste…
Goed dat de bereikbaarheid met o.a. de s.s. Rotterdam verbeterd wordt met deze waterbus als aanvulling op de bus naar metro station Rijnhaven. Tevens wordt het maritieme karakter versterkt en komt de mobiliteit alleen maar ten goede !
Ingediend door Frans Eekhout op vr, 28/04/2017 - 23:07
Maar kijk eens op de site van de Waterbus als je de tijden zoekt. Op hun reisplanner heet de halte nog steeds Katendrecht, maar de planner doet het wel. De meeste kaartjes zijn verouderd. Net als de dienstregelingstabellen dateren ze uit 2014. De hele lijn 18 staat daar niet op. Veel links werken niet. Zo bevorder je de maritieme bereikbaarheid niet echt.
Ingediend door abaanders op vr, 05/05/2017 - 17:05
Waar meert de boot af in Rotterdam als ik op heyplaat ben opgestapt vanuit schiedam
Ingediend door Boers op ma, 22/05/2017 - 17:21
Reactie toevoegen