In de concessie Hoeksche Waarde Goeree-Overflakkee (HWGO) gaat Connexxion eind 2021 rijden met 20 Urbibo 12 Hydrogen-bussen van Solaris.
Zuid-Holland krijgt 20 waterstofbussen
De vervoerder tekende hiervoor een overeenkomst met de Poolse bussenbouwer. De voertuigen rijden volledig op waterstof en hebben een range van 350 kilometer. In het dak van de bus zijn vijf waterstoftanks geplaatst. De waterstofbussen van Solaris rijden ook al in Keulen en Wuppertal.
De nieuwe bussen bieden hoog comfort voor de reiziger, met een lage instap, USB-laadpunten, airconditioning, duidelijke informatiedisplays en plek voor een rolstoel. De bussen zijn voorzien van spiegels met camera’s, waardoor de chauffeur geen last heeft van dode hoeken.
Duurzaamheid
De nieuwe bussen dragen ook bij aan de duurzaamheidsambities van de provincie Zuid-Holland, vertelt gedeputeerde Floor Vermeulen van Verkeer en Vervoer. “Zuid-Holland is een drukke provincie. Omdat wij de gezondheid van de reizigers en onze inwoners belangrijk vinden, is het schoner maken van de lucht met de komst van deze bussen een mooie stap vooruit.”
In de concessie Zuid-Holland Noord (ZHN) rijdt Arriva al met 23 batterijbussen van Volvo, terwijl in de elektrische stadsdienst van Dordrecht 37 Ebusco’s rijden.
In het provinciaal beleid staan batterij-elektrisch en waterstof centraal, vertelde beleidsmedewerker Karin Harmsen eerder in OV-Magazine: “Wij schrijven functionele eisen voor, de markt bepaalt de invulling. Of ze nou kiezen voor waterstof, batterijen of een andere techniek, het doel is emissievrij rijden.”
Lees ook: Zuid-Holland stimuleert markt tot innovatie
Europese financiering
Als onderdeel van het Europese 3Emotion-project gaat Connexxion in de concessie HWGO ook met vier waterstofbussen van VDL rijden. Dat zou aanvankelijk afgelopen zomer gebeuren, maar dit project staat nog steeds op de plannig, vertelt een provinciewoordvoerder. De twintig waterstofbussen van Solaris worden gefinancierd vanuit de Europese projecten JIVE en JIVE2.
Als onderdeel van de JIVE-projecten wil de provincie Zuid-Holland ook de mogelijkheden om een waterstoftankstation te bouwen, vertelt de woordvoerder. “En we willen dat die ook voor andere voertuigen gebruikt kunnen worden, zoals vrachtwagens op waterstof. Zuid-Holland is een drukke provincie, dus emissieloos vervoer helpt voor de volksgezondheid.”
Het is de tweede Nederlandse concessie waar waterstofbussen in de dienst gaan rijden. In Groningen-Drenthe gaan 20 waterstofbussen rijden van Van Hool.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen