De Zweedse overheid wil 4,7 miljoen euro investeren in een nachttrein naar het Europese vasteland, als klimaatvriendelijk alternatief voor het vliegtuig. De nachttrein lijkt in Europa aan een revival bezig te zijn.
Zweedse nachttrein lijkt aanstaande
Zweden wil ’s werelds eerste fossielvrije welvaartsstaat worden, stelt minister van Financiën Per Bolund. Een goedkope en milieuvriendelijke reismogelijkheid draagt daar aan bij. De nachttrein geeft de Zweedse inwoners meer opties om klimaatneutraal te reizen op lange afstanden.
Mensen willen klimaatvriendelijk reizen, zegt Bolund van de Miljöpartiet de Gröna (Milieupartij van de Groenen). “Het is nu aan ons als politici om dit alternatief aan te bieden.” De regering wil 4,7 miljoen euro investeren in de nachttrein. Van dat bedrag worden kansrijke routes onderzocht en geschikte uitvoerende partijen gezocht.
Spoortunnel
De Zweedse spoorwegmaatschappij SJ (Statens Järnväga) gaf eind maart nog aan een decennium te willen wachten met het ontwikkelen met een nachtlijn naar Europa. Dat zou ook te maken hebben de spoortunnel tussen Duitsland en Denemarken. Met die tunnel wordt de reistijd tussen Kopenhagen en Hamburg met drie uur verkort. De bouw daarvan start pas in 2020 en daar wil de regerende milieupartij dus niet op wachten.
Vliegschaamte
De trein als alternatief voor het vliegtuig krijgt steeds meer maatschappelijk én politiek draagvlak. Bewustwording van de klimaatproblemen en de intrede van woorden als ‘vliegschaamte’, leggen de nachttrein alles behalve windeieren. Ook minister Van Veldhoven wil reizigers uit de auto en in de trein krijgen.
De nachttrein beleeft een revival. Ook in Nederland lijkt de nachttrein aanstaande, nadat NS en de Oostenrijkse ÖBB aankondigden een verbinding naar Amsterdam nieuw leven te willen inblazen.
Lees ook: Stapsgewijs concurrerend Europees spoor

Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Einde aan 'omchecken' in zicht
14 feb om 10:06 uurHet verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov 2024Van 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt 2024Portugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt 2024VDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul 2024De eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr 2024VDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Mooi woord voor de Van Dale woordenboek "vliegschaamte" dat precies de lading dekt om aan te geven wanneer mensen zich generen om te gaan vliegen. Dat de luchtvaart industrie de afgelopen jaren ook niet stil heeft gestaan met de komst van milieuvriendelijker en zuiniger motoren en deze bijvoorbeeld schoner en stiller zijn dan in pakweg 1975, wordt wel eens vergeten. Toch kan, gelet op de impact van de toename van het vliegverkeer en met name het voor- en natransport naar een luchthaven, de trein, mits veilig en snel en energie zuinig en vooral frequent een bescheiden alternatief zijn voor menige vliegreis, ook voor mensen met vliegangst. Probleem is echter de starre en minder flexibele dienstregeling uitvoering wanneer vraag en aanbod fluctuaties vertonen. Een dure rail infrastructuur versus de snelle aanpassing van luchtvaartmaatschappijen om vluchten toe te voegen of te schrappen, geeft de reiziger vaak meer soelaas dan de enkele trein die via (Hogesnelheids) lijnen de steden met elkaar moet zien te verbinden. Let op de problematiek rond de verbinding Amsterdam - Berlijn. Toch is er mede met dit Zweedse voorstel hoop dat snelle treinen een deel van het vliegverkeer kan overnemen of als alternatief dienen om in Europa op doelmatige wijze op langere afstanden te gaan reizen met de trein, mits deze ook op "groene stroom" gaan rijden. De toekomst zal uitwijzen of e.e.a. succesvol zal zijn dan reeds nu al het geval is...
Ingediend door Frans Eekhout op di, 09/04/2019 - 00:55
Reactie toevoegen