Hoe design bijdroeg aan R-net-succes
Ruim tien jaar geleden werd de basis gelegd voor de productformule R-net. Tot 2028 sluiten steeds meer metro’s, trams en treinen aan op dit Randstadnet. Michiel Meurs, mede-eigenaar van ontwerpbureau FromAtoB Public Design, verzorgde met zijn team het design. Hij verklaart het succes.
Een korte geschiedenis
“Begin jaren ‘90 werd al gesproken over een regionaal hoogwaardig ov-netwerk in de Noordvleugel van de Randstad. De samenwerkende overheden (Noord-Holland, Flevoland en Stadsregio Amsterdam) kregen alleen na vijftien jaar ruzie over dit project Regionet, waardoor de samenwerking in 2005 klapte. Noord-Holland bleef enthousiast, ook door het succes van de vanaf 2002 rijdende Zuidtangent (de hov-verbinding Amsterdam - Haarlem en Amsterdam - Nieuw-Vennep). FromAtoB had de merkidentiteit daarvoor ontworpen en werd in 2006 benaderd om dat ook voor een nieuw Noordvleugel-netwerk te doen.”
“We begonnen in opdracht van Noord-Holland, in samenwerking met Mijksenaar, en al snel werden Flevoland en de Stadsregio Amsterdam er weer bij betrokken. Daar zat nog wat oud zeer, vanuit de tijd van Regionet. Maar in presentaties lieten we zien hoe de haltes en voertuigen eruit konden zien en ontwikkelden we een lijnennetkaart voor het multimodale netwerk, geïnspireerd op de London Underground. Door die visualisaties wakkerden we discussies aan, ontdooide de boel en kwamen alle neuzen weer dezelfde kant op.”
“Het merk zou eigenlijk in 2010 starten als MRA-net (Metropool Regio Amsterdam), maar nog voor de lancering ontstond ook interesse in de Zuidvleugel. Uit onderzoek van Beerenschot in opdracht van provincie Zuid-Holland bleek dat vooral hoogwaardige lijnen geschikt zouden zijn om te branden. Maar hov-lijnen gaan over provinciegrenzen heen, dus het advies aan Zuid-Holland was om samen te gaan werken met de aangrenzende provincies. Terwijl we in Noord-Holland al daadwerkelijk haltes en bussen bouwden, werd het plan aangepast en de merknaam veranderd in R-net. In december 2011 is R-net gelanceerd, met het doel te groeien tot in 2028. De provincie Utrecht trok zich terug en bouwde later het eigen merk U-OV. Het grote verschil is dat U-OV dezelfde branding gebruikt voor al het ov.”
(Tekst gaat verder onder de afbeelding)
Uniforme huisstijl
“Voor R-net werd gekozen voor een monolithische branding, met dezelfde kleurstelling, bestikkering en bekleding voor alle modaliteiten. Voor de Zuidtangent hadden we de kleurstelling rood-grijs, die hebben we meegenomen naar R-net. Rood is een dynamische, sterke kleur en siert daarom de kop en staart van al het materieel, terwijl de zijkanten rustiger ogen. Gelede bussen zien er daardoor uit als één geheel. De rode kleur passen we alleen loodrecht op de rijrichting toe, zodat de kleur niet te dominant aanwezig is.”
“Het gaat om meer dan de kleur. Het gaat om de inrichting, de rijtijden, het comfortgehalte. Op basis van de kernwaarden van R-net (Betrouwbaar, Samenhang, Herkenbaar, Aantrekkelijk, Moeiteloos) ontwierpen we verder. De abri is opnieuw ontwikkeld met een glazen voorwand en een comfortabele zitbank. Om relaxed te kunnen zitten, zijn diepte en transparantie nodig. We kozen voor twee deuropeningen vanwege sociale veiligheid, dat is in het ov nog vaak een onderbelicht thema. Omdat R-netbussen niet bij alle haltes stoppen is het voor de reiziger belangrijk om het verschil te zien tussen een R-nethalte en een ‘gewone’ halte. Daarom heeft de R-nethalte zo’n goed zichtbare rode hanenkam. Bij R-net weet je dat het om hoogwaardig vervoer gaat. Een merk is een belofte die je doet over de kwaliteit van het producten.”
“In het eerste handboek uit 2010 moesten we alle specificaties nog aan vervoerders en gemeenten voorschrijven, ze uitleggen hoe de haltes en bussen eruit moeten zien, want er was nog niets. In latere edities in 2013 en 2015 hoefde dat niet meer, omdat het succes zich al aan het bewijzen was. Daardoor konden we iets losser te werk gaan, maar we moesten het design natuurlijk wel toepassen op nieuwere voertuigen zoals metro’s en trams. Inmiddels zijn er elektrische bussen, laadinfrastructuur en dubbeldekkers bijgekomen. Of het niet tijd is voor een nieuw handboek? Eigenlijk wel, maar er is nog geen nieuwe opdracht gegeven. Er zijn nu acht vervoerders bij R-net aangesloten, dus we moeten de eenheid wel zien te behouden.”
(Tekst gaat verder onder de afbeelding)
Weerstand
“In het begin was er nog best wat weerstand, de komst van R-net moest echt bij vervoerders worden afgedwongen. Die hadden elk hun eigen merk en zaten hier niet zo op te wachten. Concessieverleners kijken vaak tot hun eigen concessiegrenzen, dus dan heb je echt één opdrachtgever nodig die de kar trekt: dat was de provincie Noord-Holland, die heel diplomatiek handelde. En met onze visualisaties konden wij droombeelden helpen creëren en discussies op gang brengen. Om draagvlak te creëren, moet je echt naar elkaar luisteren. Zo kom je stappen verder.”
Michiel Meurs, mede-eigenaar FromAtoB Public Design: ‘Toen eenmaal duidelijk was dat de R-netformule meer reizigers aantrok, was de kou snel uit de lucht. Daar zijn vervoerders en opdrachtgevers wel gevoelig voor’
“Natuurlijk zijn er altijd redenen om niet te veranderen, te blijven doen wat je altijd al deed. Maar als je daar overheen kunt stappen, kan je echt alle kanten op. Dat past goed in het Nederlandse poldermodel. Toen eenmaal duidelijk was dat de R-netformule meer reizigers aantrok, was de kou trouwens snel uit de lucht. Daar zijn vervoerders en opdrachtgevers gevoelig voor.”
Lees ook: Rood van R-net rukt op in de Randstad
Echt cradle-to-cradle
“Of er dan niets meer te dromen is? Natuurlijk wel, het kan nog stukken duurzamer. Dat zou ik in een nieuw handboek zeker meenemen. Dan gaat het over cradle-to-cradle-producten die eindeloos te recyclen of biologisch afbreekbaar zijn. Daar valt nog veel te winnen. Duurzaamheid is echt zo’n modeterm. De eerste elektrische bussen in Eindhoven werden bijvoorbeeld als CO2-neutraal gepresenteerd, maar er zitten gewoon dieselkachels in. Ik vind: als we klimaatverandering willen tegengaan, moet het ov daarin een voorbeeldfunctie bekleden. Er bestaan voldoende innovatieve concepten, maar vervoerders, opdrachtgevers en fabrikanten wijzen vaak naar elkaar en dan gebeurt er niets. Dan blijven we in een cirkel rondgaan, terwijl we daar juist uit moet komen.”
“Juist dat gebeurde bij R-net dus wel: alle belanghebbenden zetten een stip aan de horizon, durfden te dromen en deden hun best om daar te komen. FromAtoB mocht dat visualiseren en dat droeg eraan bij om stappen verder te komen, het eindbeeld concreter te maken richting 2028. Zo konden we uiteindelijk allemaal dichter bij elkaar komen. Het Toekomstbeeld OV is ook een voorbeeld van zo’n langetermijnplan, maar daarbij heb ik nog geen duidelijke visualisaties gezien van hoe het eruit moet zien. Terwijl dat dus echt helpt, dat heeft onze productformule bewezen.”
‘Bij innovatieve ideeën wijzen vervoerders, opdrachtgevers en fabrikanten vaak naar elkaar en dan gebeurt er niets. Je hebt iemand nodig die de kar trekt’
Dit artikel is eerder gepubliceerd in OV-Magazine 3/2021. Wilt u OV-Magazine voortaan op papier of digitaal ontvangen? Neem dan een abonnement.
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov om 15:49 uurLeerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Uitval bussen EBS in 2023 ruim 8 procent, maar reizigersaantal stijgt
16 sep om 15:33 uurRuim 8 procent van alle bussen van EBS in de metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) viel in 2023 uit. Dat is…
Uitbreiding dienstregeling Syntus Utrecht
19 aug om 13:46 uurDe zomervakantie is bijna voorbij en steeds meer mensen gaan weer naar school of aan het werk. Syntus Utrecht…
Van die uniforme huisstijl is weinig meer over. GVB, HTM, RET: ze doen maar wat en de opdrachtgevers gaan erin mee. In Amsterdam zijn de R-net trams en metro’s buiten zilver met een rood accentje met GVB-interieur binnen. In Den Haag worden de R-net trams straks wit met rood gemaakt, want in Amsterdam en Rotterdam houden ze zich ook niet aan de originele huisstijl. Zo is de redenatie bij HTM. GVB heeft gloednieuwe R-net bussen besteld met felblauw GVB interieur. Waar is iedereen mee bezig?
De haltes zijn nog erger. Zie de Amstelveenlijn waar het een soort GVB/R-net/Amsterdamse mix is geworden. Bij de stations langs de Hoekselijn is vrijwel geen R-net branding aanwezig.
Op de een of andere manier is geen ov-instantie in staat een degelijke huisstijl op te zetten en die goed door te voeren. Een resultaat als Transport for London in Amsterdam of de Randstad wil maar niet lukken. Zelfs R-net fragmenteert weer als een malle.
Ingediend door Anoniem op di, 02/11/2021 - 10:20
In Den Haag hebben de Avenio's niet voor niets de bijnaam 'doodskisten'; ik vind het zwart of antraciet afstotend, onaantrekkelijk en 's avonds onzichtbaar. Neem een voorbeeld aan steden als Berlijn, Boedapest of Dresden.
Ingediend door Charles Voogd op wo, 30/03/2022 - 10:12
Een typisch autistisch ontwerpersontwerp.. Zóó bedacht. Zonder aansluiting met en inbedding in intuitieve gewoon-menselijke verwachtingspatronen - Neem bijvoorbeeld alleen al die abstracte naam R-net. Huh wat? R? (Met bijvoorbeeld ook verwarring voor mensen die bekend zijn de RET uit Rotterdam (hé rijdt die ook in Amsterdam?)) - Of neem de lijnenkaart, zo'n prachtig exemplaar zonder gebruiksnut. Alsof iemand kiest om met een R-netwerk te gaan reizen, in welke wolk leven de ambtenaren/ontwerpers/consultants? Zou er de afgelopen 10 jaar één mens in Nederland zijn geweest die de woorden heeft uitgesproken 'ik neem vandaag het R-net' ? Ik betwijfel het. Die kaart heeft slechts één functie: boven het buro hangen van de betrokken ambtenaren, om zichzelf te strelen. Geen enkele waarde voor gebruikers. - En dan voor die kleuren van R-net, met de rode deuren, is denk ik alleen voor gekozen omdat de ontwerpers van de huisstijl van Zuidtangent zagen dat de ambtenaren in den lande overal wel een Zuidtangent wilden, zo ontluisterend banaal en simplistisch. Ik voel plaatsvervangende schaamte. - Kortom het is geen wonder dat zo'n concept al snel verzandt, zoals zoveel in OV. Het is op zoveel vlakken niet-authentiek. OV is echt heel ver van wat het eigenlijk is af (daarom zijn veel automobilisten er ook onbewust bang voor om er gebruik van te maken). Ambtenaren en ontwerpers snappen niet dat zo’n R-net merk (en hun EGO met alle ongetwijfeld goede bedoelingen) het OV ook zwakker kan maken in plaats van beter, hechten, krachtiger. - Maar los van dat zijn de snellere bussen wel een verbetering. Hoop dat ze blijven rijden!
Ingediend door johan II op vr, 08/04/2022 - 14:46
"Een typisch autistisch ontwerpersontwerp" Hey johan II. Niet iedere autist is hetzelfde he. Ga aub niet iedereen over een kam scheren. thanks! Daarnaast als mensen niet begrijpen dat R-Net en RET 2 totaal verschillende bedrijven zijn. Dan weet ik het ook niet meer. Trouwens. RET zelf is ook aangesloten bij R-net. En mocht je toch niet weten waar R-net voor staat: Het staat voor Randstad-Net want daar rijdt het. :P
Ingediend door Anoniem op za, 25/06/2022 - 19:44
Reactie toevoegen