De Jonge Veranderaars (JV) viert op 15 maart het 15-jarig jubileum. Mét een nieuwe ambitieuze voorzitter: Jort Kuiper. Hij wil een platform creëren waar leden kunnen experimenten. “Als we dingen willen veranderen, moeten we niet volgen.” Een kennismakingsinterview.
‘We willen dingen veranderen, niet volgen’
Kuiper volgde de oude voorzitter, Nick Knoester, eigenlijk al in oktober 2017 op bij het platform voor young professionals in de rail- en ov-sector. “Maar omdat het een drukke periode was, hebben we de wijziging nog niet breed gecommuniceerd.”
Jort Kuiper, de nieuwe voorzitter van de Jonge Veranderaars.
Wat is je achtergrond in het ov precies?
“Ik heb de studie Transportkunde en Logistiek, een afstudeerrichting van werktuigbouwkunde, afgerond aan de TU Delft. Vanuit mijn werk bij Stevin Technology Consultants heb ik bij verschillende bedrijven, zoals ProRail, NS en RET, ervaring opgedaan in een adviseursrol. Zo was ik bij de NS betrokken bij de implementatie van de treindienst Alphen–Gouda en deed ik onderzoek naar de werkzaamheden van onderhoudsteams bij prestatiegebonden onderhoud.”
Je bent sinds april 2017 bij JV betrokken en nu al voorzitter. Da's snel gegaan?
“Het is inderdaad vrij snel gegaan, maar ik krijg energie van het werk dat ik voor Jonge Veranderaars doe. Toen Nick aangaf zijn aandacht te willen verleggen, zag hij mij als potentiële vervanger. De energie die ik van het werk krijg, heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik de voorzittersrol overneem.”
Wat zijn je ambities als voorzitter voor 2018?
"Afgelopen jaar lag de focus op het groots aanpakken van de evenementen die we organiseren, zoals de studiereis, het innovatiecongres en de Summer Challenge. Ons aantal actieve leden is hierdoor goed gegroeid. Ik wil deze lijn vasthouden en uitbreiden.
Verder kreeg ik heb eens de opmerking dat JV binnen de lijntjes kleurt. Iets was ik me aantrek. Onze evenementen waren vaak in lijn met de rest van de branche. Terwijl: als we willen veranderen, moeten we niet volgen. Richting bepalen is nog een stap te ver, maar we kunnen wel gebruikmaken van onze unieke positie en gaan experimenteren. Nieuwe dingen proberen en kijken wat werkt. Leren en verbeteren. Ik wil dat die mindset de standaard wordt bij JV.
Om dat te verwezenlijken is het nodig dat we directer met onze leden communiceren, meer dan een maandelijkse borrel of nieuwsbrief. Daarom hebben we een communicatieplatform opgezet waarmee onze leden elkaar snel kunnen vinden en bijvoorbeeld aan de slag kunnen met hun experiment.”
Ov en rail zijn al volop aan het innoveren en ontwikkelen. Hoe wil JV daar een stempel op drukken?
“Ja, er zijn al een hoop veranderingen gaande in het ov, de grens tussen ov en persoonlijk vervoer vervaagt steeds verder. Die nieuwe mobiliteit maakt het leven gemakkelijker, met name voor mensen die geen auto rijden en niet heel mobiel zijn. Hoe eerder we naar die wereld kunnen, hoe beter. JV zet zich in om dat te bewerkstelligen en wil experimenteren, om te kijken wat werkt in het ov om zo de toekomst van de mobiliteit te kunnen vormen.”
Meer artikelen met dit thema
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec 2024Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec 2024Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov 2024Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov 2024Stel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt 2024In de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Reactie toevoegen