Met het groeiend tekort aan vakkennis neemt ook de vraag naar nieuw talent de komende jaren toe. Daarom werkt de sector samen met externe opleidingen en laat intern praktijkervaring opdoen.
Hoe komt de spoorsector aan nieuw talent?
NS en ProRail zien een groeiende vraag naar mensen met een ict- en techniekachtergrond. Of, zoals Ralph van Lith, manager Career Development Center bij ProRail, zegt: “De spoorsector verandert van beton en staal naar bits en bytes.”
En om die ‘bits en bytes’ in de vingers te krijgen, is het opdoen van praktijkervaring cruciaal. Dat bieden beide partijen aan met hun eigen bijscholingstrajecten. Bij NS-TechniekFabriek worden monteurs intern opgeleide, terwijl conducteurs en machinisten bij het NS-Leercentrum kunnen bijleren. ProRail laat afstudeerders juist instromen als Rail System Engineers, om op die manier praktijkervaring op te doen.
De samenwerking met mbo’s, hbo’s en universiteiten is van groot belang om nieuw talent binnen te halen. Ook Arriva heeft zo’n samenwerking in het leven geroepen, namelijk met Breda University of Applied Sciences. Samen lanceerden zij eind 2018 de Learning Community ‘Young professionals for multimodal mobility’ (Y4M3).
Verder werkt ProRail nauw samen met Railcenter, waar vakmensen opleidingen volgen en examens afleggen om zo de benodigde veiligheidscertificaten te behalen. Of, zoals opleidingsmanager Jos Gabriëls stelt: “Kennis is vluchtig, zeker als je die niet elke dag gebruikt. Dat geldt nog sterker voor de vaardigheden. Je leert in de praktijk pas echt hoe je de draadjes aan elkaar knoopt.”
Lees ook: Vakkennis blijft onmisbaar voor de sector
Het volledige artikel verschijnt halverwege maart in OV-Magazine #1 2019. Het artikel verschijnt ook online. Stuit u op de betaalmuur? Word dan abonnee.
Meer artikelen met dit thema
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Nieuwe voorzitter OVNL
25 sep om 14:01 uurHet bestuur van branchevereniging OV-NL heeft Hatte van der Woude benoemd tot voorzitter. Zij is in die functie…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Méér ov-reizigers in provincie Utrecht, maar nog altijd veel uitval
16 sep om 16:49 uurHet aantal ov-reizigers in de provincie Utrecht is weer bijna op hetzelfde niveau als voor de coronapandemie.…
Opvallend citaat: “de spoorsector verandert van beton en staal naar bits en bytes”. Zou dat misschien de reden zijn waarom op Zwolle-Kampen de bodemstabiliteit vergeten werd? Als je spreadsheet richting het management maar klopt is alles OK - maar niet heus.
Sowieso staat in beide gevallen niet de klant, maar de techniek centraal. Dat moet voor alle spoortechneuten toch warm & vertrouwd voelen: de techniek is weer de baas!
De reiziger denkt slechts: "oh nee, oh nee, de spoortechneuten hebben WEER een nieuwe knutselhobby". En terecht, want de ervaring leert dat technisch amateurisme van spoortechneuten altijd rampspoed & ellende voor de reiziger oplevert.
Ingediend door asierts op vr, 08/03/2019 - 23:08
[…] maart 1, 2019maart 12, 2019 […]
Ingediend door OVmagazine.nl:… op di, 12/03/2019 - 23:12
[…] Lees ook: Hoe komt de spoorsector aan nieuw talent? […]
Ingediend door OVmagazine.nl:… op di, 12/03/2019 - 23:13
Reactie toevoegen