Drie beleggingsfondsen hebben de beste papieren om de Arriva Group over te nemen van Deutsche Bahn. Dat melden verschillende bronnen aan Bloomberg.
Drie beleggingsfondsen in race om Arriva
De Arriva Group, eigendom van Deutsche Bahn, zal binnenkort worden verkocht, zoals enkele maanden geleden al werd gesuggereerd. De overname zou tegen het einde van 2019 al gerealiseerd kunnen zijn, meldt Blomberg. In totaal zijn vijf partijen in de race, waarvan drie hedgefondsen de beste papieren hebben. De namen van de kandidaat-kopers zijn Apollo Global Management, Carlyle Group LP en Lone Star Funds.
Vier miljard euro
Aan de overname van Arriva Group hangt een prijskaartje van zo’n 4 miljard euro. Het bedrijf is met ongeveer 53.000 werknemers en 2 miljard passagiers per jaar in 14 Europese landen actief, en daarmee één van de grootste spelers op de Europese ov-markt. Het is de verwachting dat de Arriva Group als geheel wordt verkocht, zonder een splitsing van de activiteiten.
Interesse in delen Arriva
Enkele maanden geleden hebben enkele Europese transportbedrijven, waaronder de Transdev Group, een bod hebben uitgebracht, maar dan alleen voor onderdelen van de Arriva Group. Ook de Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF toonde interesse.
Eerder werd bekend dat Deutsche Bahn overweegt om Arriva naar de Amsterdamse beurs te brengen, mocht er geen geschikte overnamekandidaat zich aanmelden. Daar lijkt voorlopig dus geen sprake van. DB kondigde in maart plannen aan om Arriva te verkopen als middel om de schulden onder controle te krijgen en tegelijkertijd Arriva in staat te stellen de financiële mogelijkheden voor uitbreiding te genereren.

Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
“Op 1 juli voortvarend van start in Flevoland”
1 apr om 09:37 uurGoed nieuws: vervoersbedrijf Willemsen-De Koning (WdK) gaat zijn werkveld uitbreiden. Het bedrijf mag zijn…
Rechter vernietigt ACM-prioriteringskader: nieuwe kansen voor ov-sector
11 mrt om 15:15 uurDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet een nieuw prioriteringskader opstellen…
Stationsontwikkeling
25 feb om 16:35 uurLeiden is een stad waar wonen, studeren en…
Datagedreven werken: de sleutel voor publieke mobiliteit?
21 feb om 08:59 uurBinnen de wereld van mobiliteit zijn diverse transities gaande. Naast een transitie van openbaar vervoer naar …
Appels, peren, ov en publieke mobiliteit
20 feb om 16:13 uurAfgelopen najaar berichtten verschillende media dat het openbaar vervoer er op achteruit is gegaan. Koppen als…
Staatssecretaris ontvangt eerste metrokaartje voor doorgetrokken Noord/Zuidlijn
30 jan om 09:04 uurStaatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu, Chris Jansen, bezocht op woensdag 29 januari de Vervoerregio…
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec 2024Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Reactie toevoegen