Drie beleggingsfondsen hebben de beste papieren om de Arriva Group over te nemen van Deutsche Bahn. Dat melden verschillende bronnen aan Bloomberg.
Drie beleggingsfondsen in race om Arriva
De Arriva Group, eigendom van Deutsche Bahn, zal binnenkort worden verkocht, zoals enkele maanden geleden al werd gesuggereerd. De overname zou tegen het einde van 2019 al gerealiseerd kunnen zijn, meldt Blomberg. In totaal zijn vijf partijen in de race, waarvan drie hedgefondsen de beste papieren hebben. De namen van de kandidaat-kopers zijn Apollo Global Management, Carlyle Group LP en Lone Star Funds.
Vier miljard euro
Aan de overname van Arriva Group hangt een prijskaartje van zo’n 4 miljard euro. Het bedrijf is met ongeveer 53.000 werknemers en 2 miljard passagiers per jaar in 14 Europese landen actief, en daarmee één van de grootste spelers op de Europese ov-markt. Het is de verwachting dat de Arriva Group als geheel wordt verkocht, zonder een splitsing van de activiteiten.
Interesse in delen Arriva
Enkele maanden geleden hebben enkele Europese transportbedrijven, waaronder de Transdev Group, een bod hebben uitgebracht, maar dan alleen voor onderdelen van de Arriva Group. Ook de Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF toonde interesse.
Eerder werd bekend dat Deutsche Bahn overweegt om Arriva naar de Amsterdamse beurs te brengen, mocht er geen geschikte overnamekandidaat zich aanmelden. Daar lijkt voorlopig dus geen sprake van. DB kondigde in maart plannen aan om Arriva te verkopen als middel om de schulden onder controle te krijgen en tegelijkertijd Arriva in staat te stellen de financiële mogelijkheden voor uitbreiding te genereren.
Meer artikelen met dit thema
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec 2024Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec 2024Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov 2024Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov 2024Stel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt 2024In de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Reactie toevoegen