Pier Eringa neemt deze maand afscheid als president van de Europese vereniging van infrabeheerders EIM. Dat bevestigt hij aan OV-Magazine.
Pier Eringa stopt als president EIM
Als topman van ProRail werd Eringa in november 2017 benoemd tot president van de EIM. Nadat hij bij ProRail stopte en op 1 september 2019 startte als CEO van Transdev Nederland, hing een vertrek bij de 'club van Europese ProRails' dan ook in de lucht.
In zijn huidige functie kan hij niet aanblijven als voorzitter van de Europese infrastructuurmanagers, bevestigt hij. “Daarvoor moet je CEO van één van de leden van de EIM zijn. En dat ben ik nu niet meer. Dus dat moet een andere CEO van een Europese infrabeheerder gaan doen. Binnen enkele weken neem ik afscheid.” Wie Eringa bij de EIM opvolgt, is nog niet bekend. Maar het zal geen Nederlander zijn, weet hij.
Busbranche
Bij Transdev (rijdend onder de namen Connexxion en Hermes) ligt zijn focus op de bus. Of hij ook ambities heeft om de bestuurder te worden van een Europese organisatie binnen de busbranche, zoals UITP, weet hij nu nog niet. “Dat moet ik nog ontdekken. Voorlopig kan ik wel vooruit met Transdev Nederland, geef me eerst eens tot januari de tijd om deze organisatie nog beter te leren kennen.”
Meer lezen?
Het hele interview met Pier Eringa leest u in de volgende editie van OV-Magazine, die in december verschijnt. Hier gaat hij in op zijn ongeplande vertrek bij ProRail, zijn ambities bij Transdev Nederland en zijn persoonlijke ambities.
Wilt u het magazine ontvangen? Word dan abonnee.
Meer artikelen met dit thema
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec om 11:32 uurPer 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec om 14:32 uurIn elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec om 12:11 uurOp dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Transdev heeft vanaf 2000 de ambitie gehad om de tram als comfortabel en ruimtelijk structureel vervoermiddel binnen 30 Franse steden en op internationaal niveau te realiseren. Die aanjagende rol wordt steeds meer overgenomen door Keolis. De focus van Eringa ligt bij Transdev op de bus. Als innovator binnen het openbaar vervoer is de rol van Transdev gaandeweg uitgespeeld. Dat geldt evenzo voor Eringa, die zich gaat focussen op een secundair vervoermiddel van een lagere allure: de bus.
Ingediend door Eduard de Jong op za, 09/11/2019 - 12:43
Reactie toevoegen