In de grote steden zien we steeds meer (verschillende) deelfietsen, al dan niet in combinatie met OV. De provincie Zuid-Holland wil graag het gebruik van de deelfiets verder stimuleren. Veel onderzoek richt zich echter op dichtbevolkte (binnen)steden, dus besloot student Rody Boting van het Delftse Smart Public Transport Lab onderzoek te doen naar de mogelijkheden in de regio.
Ook buiten de stad met de OV + deelfiets combinatie

Het onderzoek richtte zich op hoe inwoners van kleinere gemeenten denken over de combinatie van fiets en ov, maar ook hoe een dergelijk systeem opgezet moet worden. Boting keek ook naar gedeelde e-bikes en e-scooters. Deelfietsexpert Ronald Haverman begeleidde het project vanuit Zuid-Holland. “Deelfietsbedrijven hebben het best moeilijk om de businesscase rond te krijgen. In de grote stad lukt het misschien nog, maar in de rest van het land beginnen de aanbieders er meestal niet aan. Heel gek is dat niet. Er rijdt ook geen bus rond zonder overheidsbijdrage. We zijn dus blij dat Rody ons heeft geholpen met de potentie in kaart te brengen, naast de stappen voor een goede implementatie”.
Onbekend
Boting combineerde literatuur, expertinterviews en input vanuit circa 500 inwoners van kleine en middelgrote gemeenten. “Uniformiteit blijkt cruciaal,” licht hij toe, ”Gemeentegrenzen zijn immers geen gebruiksgrenzen.” Hij ontwikkelde een plan voor overheden om te bepalen welke vorm van deelmobiliteit wanneer het beste geschikt is. Deelfietsen zijn uitermate geschikt voor woon-werkverkeer en in combinatie met regionaal ov. Door de hogere exploitatiekosten van elektrische deelfietsen en -scooters geldt voor deze modaliteiten de randvoorwaarden dat ze zijn aangesloten op een grote gemeente zoals Rotterdam, Den Haag of Leiden. Starten met implementatie adviseert hij altijd te doen in het voorjaar, als de zon weer begint te schijnen.
Slechts 5% van de ondervraagden heeft nog nooit van het concept gehoord en 70% van de ondervraagden heeft er nog nooit gebruik van gemaakt. “Toch ziet een ruime meerderheid de introductie in hun eigen gemeente wel zitten,” aldus Boting, ”Maar belangrijk is dan wel de beperking van overlast: Zo’n 40% zegt wel eens last te ondervinden van (geparkeerde) deelvoertuigen.”
Gratis probeeractie
De inzichten hebben al direct tot actie geleid. Haverman: “Naar aanleiding van het onderzoek heeft de provincie besloten de deelfiets extra te stimuleren. Mensen die werken of een opleiding volgen op fietsafstand van een station waar de deelfietsen van Donkey Republic staan (Dordrecht, Drechtsteden, Rotterdam, Den Haag) kunnen dit voorjaar een gratis probeer-abonnement aanvragen via https://kennis.zuid-holland.nl/actie/.
Door dit onderzoek gingen we ook steeds beter zien dat het eigenlijk best raar is dat studenten wel gratis in de bus mogen maar niet op de deelfiets met de OV-studentenkaart. “Een gratis deelfiets voor studenten aan het MBO, HBO of universiteit in Zuid-Holland, zou dat niet leuk zijn?”
Lees alle inzichten via deze link.
Meer artikelen met dit thema
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…