Ook buiten de stad met de OV + deelfiets combinatie

vrijdag 17 mei 2024

In de grote steden zien we steeds meer (verschillende) deelfietsen, al dan niet in combinatie met OV. De provincie Zuid-Holland wil graag het gebruik van de deelfiets verder stimuleren. Veel onderzoek richt zich echter op dichtbevolkte (binnen)steden, dus besloot student Rody Boting van het Delftse Smart Public Transport Lab onderzoek te doen naar de mogelijkheden in de regio.

Het onderzoek richtte zich op hoe inwoners van kleinere gemeenten denken over de combinatie van fiets en ov, maar ook hoe een dergelijk systeem opgezet moet worden. Boting keek ook naar gedeelde e-bikes en e-scooters. Deelfietsexpert Ronald Haverman begeleidde het project vanuit Zuid-Holland. “Deelfietsbedrijven hebben het best moeilijk om de businesscase rond te krijgen. In de grote stad lukt het misschien nog, maar in de rest van het land beginnen de aanbieders er meestal niet aan. Heel gek is dat niet. Er rijdt ook geen bus rond zonder overheidsbijdrage. We zijn dus blij dat Rody ons heeft geholpen met de potentie in kaart te brengen, naast de stappen voor een goede implementatie”.

Onbekend

Boting combineerde literatuur, expertinterviews en input vanuit circa 500 inwoners van kleine en middelgrote gemeenten. “Uniformiteit blijkt cruciaal,” licht hij toe, ”Gemeentegrenzen zijn immers geen gebruiksgrenzen.” Hij ontwikkelde een plan voor overheden om te bepalen welke vorm van deelmobiliteit wanneer het beste geschikt is. Deelfietsen zijn uitermate geschikt voor woon-werkverkeer en in combinatie met regionaal ov. Door de hogere exploitatiekosten van elektrische deelfietsen en -scooters geldt voor deze modaliteiten de randvoorwaarden dat ze zijn aangesloten op een grote gemeente zoals Rotterdam, Den Haag of Leiden. Starten met implementatie adviseert hij altijd te doen in het voorjaar, als de zon weer begint te schijnen.

Slechts 5% van de ondervraagden heeft nog nooit van het concept gehoord en 70% van de ondervraagden heeft er nog nooit gebruik van gemaakt. “Toch ziet een ruime meerderheid de introductie in hun eigen gemeente wel zitten,” aldus Boting, ”Maar belangrijk is dan wel de beperking van overlast: Zo’n 40% zegt wel eens last te ondervinden van (geparkeerde) deelvoertuigen.”

Gratis probeeractie

De inzichten hebben al direct tot actie geleid. Haverman: “Naar aanleiding van het onderzoek heeft de provincie besloten de deelfiets extra te stimuleren. Mensen die werken of een opleiding volgen op fietsafstand van een station waar de deelfietsen van Donkey Republic staan (Dordrecht, Drechtsteden, Rotterdam, Den Haag) kunnen dit voorjaar een gratis probeer-abonnement aanvragen via https://kennis.zuid-holland.nl/actie/.  

Door dit onderzoek gingen we ook steeds beter zien dat het eigenlijk best raar is dat studenten wel gratis in de bus mogen maar niet op de deelfiets met de OV-studentenkaart. “Een gratis deelfiets voor studenten aan het MBO, HBO of universiteit in Zuid-Holland, zou dat niet leuk zijn?”

 

Lees alle inzichten via deze link. 

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Keuzes voor het spoor

18 dec om 09:28 uur

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…

Lees verder »
descriptionArtikel

ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond

10 dec om 11:05 uur

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…

Lees verder »
descriptionArtikel

70.000e Citaro is voor de HTM

19 nov om 08:54 uur

Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…

Lees verder »
descriptionArtikel

OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV

13 nov om 13:29 uur

OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…

Lees verder »
descriptionArtikel

Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio

7 nov om 08:30 uur

Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…

Lees verder »
descriptionArtikel

Ook boete voor Qbuzz

29 okt om 14:03 uur

Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…

Lees verder »
descriptionArtikel

Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen

21 okt om 13:24 uur

Het Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…

Lees verder »
descriptionArtikel

Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn

8 okt om 11:35 uur

De provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…

Lees verder »