Klimaattrein in Glasgow gearriveerd
In het Europees jaar van het Spoor laat de spoorsector van zich horen. Vanuit Amsterdam reisde zaterdag 30 oktober een klimaattrein met vijfhonderd passagiers naar de Schotse hoofdstad Glasgow, waar de internationale klimaattop COP26 begon. De spoorsector heeft bovendien een gezamenlijke boodschap.
Met de Eurostar-verbinding reed de delegatie vanuit Amsterdam, via Rotterdam en Brussel naar Londen. Op station Brussel-Zuid zwaaide Europarlementariër Frans Timmermans de trein uit. ”De trein nemen naar de klimaattop in Glasgow is zonder twijfel de meest klimaatvriendelijke manier voor delegaties om erheen te reizen”, zo sprak hij.
Timmermans reed niet mee, maar sluit volgende week wel aan in Glasgow. In Londen stapte men over op een trein van Avanti West Coast naar Glasgow. De klimaattop gaat twee weken duren. Onder de aanwezige reizigers bevonden zich bestuurders uit de spoorsector, wetenschappers, Europarlementariërs en activisten. Tijdens de reis startten de gesprekken alvast over hoe de modal shift naar duurzaam reizen versneld kan worden, en hoe spoorinnovatie daaraan kan bijdragen.
Zeven Eurostars
Het belangrijkste doel van de actie is om te laten zien dat afstanden onder de 700 kilometer prima per trein afgelegd kunnen worden, in plaats van met het vliegtuig. Vanwege de klimaatcrisis zijn korteafstandsvluchten niet meer van deze tijd, zegt één van de initiatiefnemers van Youth for Sustainable Travel.
Om die boodschap kracht bij te zetten, ondertekenden verschillende Europese vervoerders, infrabeheerders en brancheverenigingen een 'Message to Glasgow'. Daarin vragen zij de aanwezige wereldleiders op om meer ambitie te tonen. Het spoor zou een nog prominentere rol moeten krijgen om de klimaatdoelen te behalen. Volgens NS staat de CO2-voetafdruk van een vlucht Amsterdam – Londen gelijk aan zeven Eurostar-ritten. Door te reizen met de trein in plaats van met het vliegtuig, kan dus veel uitstoot worden voorkomen.
Brede coalitie steunt initiatief
De klimaattrein is een initiatief van Youth for Sustainable Travel, NS, ProRail, Avanti West Coast en Eurostar. De spoorinfrabeheerders op het traject (Infrabel, SNCF Réseau, Getlink, HS1) zegde financiele steun toe, net als de Belgische vervoerder NMBS en de Duitse energieleverancier EWS Schönau. Ook de internationale railorganisaties CER (Community of European Railway and Infrastructure Companie), EIM (European Rail Infrastructure Managers) en UIC (International Union of Railways) steunen het initiatief.
Zij hebben de Message to Glagow allen ondertekend. U kunt het document hier teruglezen.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Opstart nieuwe dienstregeling NS vlot verlopen
16 dec om 09:13 uurDe nieuwe dienstregeling van de NS ging op 16 december 2024 in. Volgens de vervoerder is het de grootste…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Voorlopig cao-akkoord ProRail
3 dec om 10:48 uurVakbond FNV, CNV en VHS hebben een voorlopig akkoord bereikt met ProRail. In het voorstel gaan werknemers er…
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Lelylijn tussen Noorden en Randstad kost 10 miljard meer
23 sep om 10:03 uurDe aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad, heeft een flinke…
Reactie toevoegen