Stations als visitekaartje voor het ov

vrijdag 1 november 2024

Stel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op zich wachten. De minuten tikken steeds langzamer voorbij. Hoe graag zou je nu even willen zitten, beschut tegen de wind, met een warme kop koffie of thee in de hand? Dit is helaas op veel stations, haltes en hubs in Nederland en daarbuiten een onvervulde wens. Maar wat als deze plekken aantrekkelijker worden ingericht? Gaan we er dan gebruik van maken? En zouden we daardoor ook meer gebruikmaken van het openbaar vervoer? 

Treinstations, bus- en tramhaltes én de omgeving eromheen spelen een belangrijke rol in hoe reizigers het openbaar vervoer ervaren. Wanneer deze plekken prettig zijn om te verblijven, trekken ze meer reizigers aan. Het goede nieuws is dat het aantrekkelijker maken van stations en haltes vaak geen grote investeringen vergt. Met relatief kleine en eenvoudige aanpassingen kan de beleving al sterk verbeterd worden.

Over de aantrekkelijkheid van stations… 

Stations, haltes en hubs zijn het eerste en laatste contactpunt van elke ov-reis en fungeren daardoor als het visitekaartje van het openbaar vervoer. Wanneer een station of halte een aangename plek is om te verblijven, draagt dit direct bij aan een positieve ov-ervaring. Maar wat maakt zo’n plek precies aantrekkelijk? 

Uit belevingsonderzoek op meer dan 100 stations, haltes, hubs en hun omgeving blijkt dat veel van deze plekken goed scoren op functionele aspecten. Zaken zoals veiligheid, bewegwijzering en reinheid scoren doorgaans voldoende. Dit zijn randvoorwaardelijke elementen voor een goed functionerend station, maar ze hebben een beperkte invloed op de beleving.

Aantrekkelijkheid als sleutel tot succes 

Veel haltes en stations scoren minder goed als het gaat om sfeer, comfort en algehele aantrekkelijkheid. En juist deze factoren hebben een grote invloed op de reisbeleving. Gelukkig zijn hier met relatief eenvoudige ingrepen grote verbeteringen te boeken. 

Het toevoegen van kleur, licht en groenvoorziening is bijvoorbeeld een effectieve manier om een station aantrekkelijker te maken. Denk aan bloembakken met kleurrijke bloemen of struiken die een natuurlijke uitstraling geven. Het oog wil immers ook wat, en een warme, uitnodigende omgeving maakt het wachten een stuk aangenamer. 

De kracht van kunst 

Naast kleur en groenvoorziening is comfort een belangrijk aspect. Vooral kleinere stations bieden nu onvoldoende beschutting tegen wind, regen of felle zon. Dit kan – vaak tegen relatief lage kosten - worden opgelost door comfortabele zitplekken te plaatsen met overkappingen die bescherming bieden tegen de elementen. Ook hier kan groenvoorziening een bijdrage leveren door schaduw te bieden in de zomer of wind te blokkeren in de winter. 

Kunst kan ook een belangrijke bijdrage leveren aan de sfeer van een station. Een mooi beschilderde wachtruimte of een kunstwerk op het perron geeft een station een menselijke en warme uitstraling en maakt tevens de omgeving levendiger en interessanter. Hierdoor voelen 
reizigers zich meer op hun gemak. 

Prettige beleving, groots effect 

Wanneer de basis van stations en haltes op orde is, kan de beleving positief verbeterd worden door ze met doeltreffende aanpassingen om te toveren tot aantrekkelijke, uitnodigende plekken. En hoewel dit veelal maatwerk is, zijn er genoeg algemene richtlijnen die op veel plekken toegepast kunnen worden, zoals het gebruik van groenvoorziening, kleur en comfortabele voorzieningen. 

Het resultaat? Een prettigere ervaring voor de reizigers, wat vervolgens het gebruik van het openbaar vervoer bevordert.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Datagedreven werken: de sleutel voor publieke mobiliteit?

21 feb om 08:59 uur

Binnen de wereld van mobiliteit zijn diverse transities gaande. Naast een transitie van openbaar vervoer naar …

Lees verder »
descriptionArtikel

Appels, peren, ov en publieke mobiliteit

20 feb om 16:13 uur

Afgelopen najaar berichtten verschillende media dat het openbaar vervoer er op achteruit is gegaan. Koppen als…

Lees verder »
descriptionArtikel

Staatssecretaris ontvangt eerste metrokaartje voor doorgetrokken Noord/Zuidlijn

30 jan om 09:04 uur

Staatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu, Chris Jansen, bezocht op woensdag 29 januari de Vervoerregio…

Lees verder »
descriptionArtikel

Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"

10 dec 2024

In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…

Lees verder »
descriptionArtikel

Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?

10 dec 2024

Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…

Lees verder »
descriptionArtikel

Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio

15 nov 2024
MIRT-verkenning OV en Wonen Utrecht

Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…

Lees verder »
descriptionArtikel

OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV

13 nov 2024

OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…

Lees verder »
descriptionArtikel

Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio

7 nov 2024

Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…

Lees verder »