Verbazing over voorgenomen Eurostar-pauze

dinsdag 6 juni 2023

bron: Shutterstock

De hogesnelheidstrein Eurostar zal vanaf juni 2024 zeven tot elf maanden niet meer rijden tussen Amsterdam Centraal en Londen vanwege de grootschalige renovatie van station Amsterdam Centraal. Velen reageren verrast, omdat hiermee een populair en duurzaam alternatief voor vliegen op korte afstanden wegvalt.

Staatssecretaris Heijnen maakte bekend dat de grootschalige renovatie ervoor zorgt dat de trein tijdelijk niet kan rijden. Niet alleen gaat het stationsgebouw op de schop, maar ook de terminal met de veiligheidsscreening en de douanepost waar Nederlandse en Britse douaniers staan. Freek Bos, directeur van reizigersvereniging Rover: "Het is ongehoord als een planbare verbouwing zorgt dat reizigers niet meer duurzaam naar Londen kunnen reizen. Een populaire trein moet groeien en bloeien, die ga je niet snoeien."

De coalitie Anders Reizen, die grote werkgevers vertegenwoordigd, ziet het besluit als flinke tegenslag. De werkgevers willen duurzaam kunnen reizen. "Het ontbreken van heldere opties om zakelijke reizigers een duurzaam alternatief naar Londen te bieden, doet vermoeden dat vliegen de enige keuze is, zodra de werkzaamheden in juni 2024 beginnen op Amsterdam Centraal. Bovendien is het onzeker of Rotterdam Centraal een opstappunt blijft. Kortom, de zakelijke reiziger staat in de kou." Daarom roept de coalitie de staatssecretaris op om breder te kijken naar mogelijkheden om de treindienst te behouden en zelfs uit te breiden.

Ook de Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst (D66) reageert vol ongeloof: "Het is eigenlijk niet uit te leggen daar zo’n belangrijke treinverbinding zo lang wegvalt. Zeker nu we proberen de trein aantrekkelijker te maken om het aantal korte vluchten terug te dringen", laat zij aan AT5 weten.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver

23 dec 2024

Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…

Lees verder »
descriptionArtikel

Keuzes voor het spoor

18 dec 2024

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…

Lees verder »
descriptionArtikel

Opstart nieuwe dienstregeling NS vlot verlopen

16 dec 2024

De nieuwe dienstregeling van de NS ging op 16 december 2024 in. Volgens de vervoerder is het de grootste…

Lees verder »
descriptionArtikel

ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond

10 dec 2024

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Voorlopig cao-akkoord ProRail

3 dec 2024

Vakbond FNV, CNV en VHS hebben een voorlopig akkoord bereikt met ProRail. In het voorstel gaan werknemers er…

Lees verder »
descriptionArtikel

Lelylijn tussen Noorden en Randstad kost 10 miljard meer

23 sep 2024

De aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad, heeft een flinke…

Lees verder »
descriptionArtikel

Fors verlies voor NS: honderden banen op de tocht

5 aug 2024

NS heeft in de eerste helft van 2024 een operationeel verlies van 109 miljoen euro geleden. Om kosten te…

Lees verder »
descriptionArtikel

Drielandentrein eindelijk op de rails

2 jul 2024

De eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…

Lees verder »