Verbazing over voorgenomen Eurostar-pauze

dinsdag 6 juni 2023

bron: Shutterstock

De hogesnelheidstrein Eurostar zal vanaf juni 2024 zeven tot elf maanden niet meer rijden tussen Amsterdam Centraal en Londen vanwege de grootschalige renovatie van station Amsterdam Centraal. Velen reageren verrast, omdat hiermee een populair en duurzaam alternatief voor vliegen op korte afstanden wegvalt.

Staatssecretaris Heijnen maakte bekend dat de grootschalige renovatie ervoor zorgt dat de trein tijdelijk niet kan rijden. Niet alleen gaat het stationsgebouw op de schop, maar ook de terminal met de veiligheidsscreening en de douanepost waar Nederlandse en Britse douaniers staan. Freek Bos, directeur van reizigersvereniging Rover: "Het is ongehoord als een planbare verbouwing zorgt dat reizigers niet meer duurzaam naar Londen kunnen reizen. Een populaire trein moet groeien en bloeien, die ga je niet snoeien."

De coalitie Anders Reizen, die grote werkgevers vertegenwoordigd, ziet het besluit als flinke tegenslag. De werkgevers willen duurzaam kunnen reizen. "Het ontbreken van heldere opties om zakelijke reizigers een duurzaam alternatief naar Londen te bieden, doet vermoeden dat vliegen de enige keuze is, zodra de werkzaamheden in juni 2024 beginnen op Amsterdam Centraal. Bovendien is het onzeker of Rotterdam Centraal een opstappunt blijft. Kortom, de zakelijke reiziger staat in de kou." Daarom roept de coalitie de staatssecretaris op om breder te kijken naar mogelijkheden om de treindienst te behouden en zelfs uit te breiden.

Ook de Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst (D66) reageert vol ongeloof: "Het is eigenlijk niet uit te leggen daar zo’n belangrijke treinverbinding zo lang wegvalt. Zeker nu we proberen de trein aantrekkelijker te maken om het aantal korte vluchten terug te dringen", laat zij aan AT5 weten.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Voorlopig cao-akkoord ProRail

3 dec om 10:48 uur

Vakbond FNV, CNV en VHS hebben een voorlopig akkoord bereikt met ProRail. In het voorstel gaan werknemers er…

Lees verder »
descriptionArtikel

Lelylijn tussen Noorden en Randstad kost 10 miljard meer

23 sep om 10:03 uur

De aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad, heeft een flinke…

Lees verder »
descriptionArtikel

Fors verlies voor NS: honderden banen op de tocht

5 aug om 09:17 uur

NS heeft in de eerste helft van 2024 een operationeel verlies van 109 miljoen euro geleden. Om kosten te…

Lees verder »
descriptionArtikel

Drielandentrein eindelijk op de rails

2 jul om 10:09 uur

De eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…

Lees verder »
descriptionArtikel

Fiets en trein, een verstandshuwelijk?

27 jun om 08:05 uur

Verkeerskundige Jan Ploeger is eigenlijk zijn hele leven al bezig geweest met…

Lees verder »
descriptionArtikel

Bijna 100 miljoen voor elektrische treinen van en naar Zutphen en Hardenberg

16 apr om 15:36 uur

Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen, maar daar lijkt…

Lees verder »
descriptionArtikel

Idee voor meer sociale interactie wint wedstrijd van Rover en NS

8 apr om 14:46 uur

Rover organiseerde de wedstrijd Reizigerscadeau in samenwerking met NS om iets te doen voor treinreizigers,…

Lees verder »
descriptionArtikel

NS en ProRail onder verscherpt toezicht gesteld

4 apr om 13:28 uur

NS en ProRail komen onder verscherpt toezicht. Reizigersorganisatie Rover riep hier eerder al toe op en nu…

Lees verder »