Het vervoer per bus en tram in Amsterdam is in 2015 gestegen met ongeveer 8 procent, per metro ‘slechts’ met 3,6 procent. Dat blijkt uit het vandaag verschenen jaarverslag 2015 van GVB.
Bus en tram GVB veel drukker in 2015
Het Amsterdamse vervoerbedrijf schrijft de hoge groei per tram en bus toe aan de toenemende aantallen toeristen die de hoofdstad overspoelen. “Toeristen reizen doorgaans liever bovengronds dan ondergronds”, zegt GVB-woordvoerder Eric Bosman. “Als de Nood/Zuidlijn eenmaal in gebruik is genomen, verwachten we een verdere toename van het vervoer per metro.”
Inmiddels is het aantal toeristen en dagjesmensen dat GVB vervoert 60 procent van het totaal aantal reizigers. De reizigersopbrengsten stegen vorig jaar met 7,7 procent. Een opvallende bijdrage in die groei leveren de dagkaarten, zoals het nieuwe Amsterdam Travel Ticket, een combinatiekaartje van NS en GVB.
Het aantal reizigers per gemiddelde werkdag groeide in 2015 van 747.000 naar 781.000. Dit jaar zit GVB al bijna op 800.000 reizigers per werkdag. Over een aantal jaren zal dat aantal zijn gegroeid naar een miljoen reizigers, verwacht GVB.
De kostendekkingsgraad is vorig jaar gestegen naar 77,1 procent. In 2009 werd nog maar de helft van de exploitatiekosten gedekt door de kaartopbrengsten. De exploitatiesubsidie in 2015 was ruim 73 miljoen euro, 14 miljoen euro minder dan een jaar eerder. De subsidie daalt de komende jaren verder tot 36 miljoen euro in 2024.
Ondanks de teruglopende subsidie steeg de nettowinst van 3 naar 8,8 miljoen euro. Die winst is mede te danken aan een boekwinst van 4,3 miljoen euro op de verkoop van aandelen in Trans Link Systems, het bedrijf achter de OV-chipkaart. GVB verkocht zijn belang in TLS aan de Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven, waarin alle Nederlandse ov-bedrijven zijn vertegenwoordigd.
Door de inzet van steeds schonere bussen daalde de uitstoot van fijnstof vorig jaar met 45 procent en stikstofoxiden met 32 procent. In 2025 moet de busvloot van GVB geheel uitstootvrij zijn.
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec om 14:32 uurIn elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec om 12:11 uurOp dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Reactie toevoegen