DB Regio en Alstom testen batterijtrein
De regionale afdeling van vervoerder Deutsche Bahn (DB) en treinfabrikant Alstom zijn een proef gestart met een batterijtrein in Baden-Württemberg. In februari wordt het duurzame alternatief voor diesel ook in Beieren getest. De testen lopen tot mei 2022.
DB zet dit voertuigtype met een laag emissieniveau in bij de regionale transportdochter DB Regio. Sinds maandag 24 januari kunnen reizigers in de Zuid-Duitse deelstaat Baden-Württemberg kennismaken met de BEMU (Battery Electric Multiple Unit) van Alstom, terwijl reizigers in Beieren per 5 februari kennis kunnen maken met de nieuwe technologie.
Toekomst van mobiliteit
“Alternatieve aandrijvingen zijn de toekomst van de mobiliteit”, aldus Müslüm Yakisan, voorzitter van Alstom in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Sinds 2016 werken Alstom en de TU Berlijn al aan de ontwikkeling van hybride treintechnologie, met subsidie vanuit de overheid. Die technologie is bedoeld als duurzame opvolger van diesel. Nog altijd wordt op 450 lijnen in Duitsland uitsluitend met dieseltreinen gereden en zijn grote delen van het spoor niet geëlektrificeerd.
Batterijtechnologie is een efficiënte en kosteneffectieve methode om de niet-geëlektrificeerde gedeelten van het Duitse spoorwegnet te kunnen blijven gebruiken. De testen in Beieren en Baden-Württemberg moeten data genereren, die volgens Yakisan moeten aantonen dat de batterijtrein een goede oplossing kan zijn.
Op weg naar klimaatneutraliteit
Deutsche Bahn streeft ernaar om in 2040 klimaatneutraal te rijden, vervolgt CEO Jörg Sandvoß van DB Regio. “Met de ingebruikname van de eerste batterijtrein in het passagiersvervoer zetten we de volgende grote stap in de richting van emissieloze treinen in het regionale spoorwegvervoer in Duitsland.” Deze proefexploitatie levert de regionale vervoerder ervaring op, om de werking en het onderhoud van toekomstige technologieën onder de knie te krijgen.
Naast batterijtreinen produceert treinfabrikant Alstom ook waterstoftreinen. Deze zijn vooral geoptimaliseerd voor langere routes, terwijl de BEMU's juist geschikt zijn voor kortere routes of lijnen met niet-geëlektrificeerde delen spoor. Daardoor wordt de reistijd tussen de stad en het platteland verkort.
Meer artikelen met dit thema
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec om 11:32 uurPer 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Opstart nieuwe dienstregeling NS vlot verlopen
16 dec om 09:13 uurDe nieuwe dienstregeling van de NS ging op 16 december 2024 in. Volgens de vervoerder is het de grootste…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Voorlopig cao-akkoord ProRail
3 dec om 10:48 uurVakbond FNV, CNV en VHS hebben een voorlopig akkoord bereikt met ProRail. In het voorstel gaan werknemers er…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Batterijtreinen of accutreinen waren al sinds jaren '30 te vinden op Duitse nevenlijnen als alternatief voor stoomtractie en waren in de jaren '70 zelfs in Nederland (Aken-Maastricht) aan te treffen.
Je zou zeggen dat de Duitse spoorwegen daar toch voldoende ervaring mee zouden moeten hebben.... of is de kennis daarvan verloren gegaan toen alles verdieseld werd?
Ingediend door Halmar op vr, 28/01/2022 - 23:39
Geachte Redactie: Duitschland krijgt een enorm tekort aan stroomnet-energie.Omdat ze div kernfusie-centrale's hebben platgegooit.En daarnaast voor de mobiliteit gaan voor alle Duitse inwoners Elektrisch gaan auto-rijden.Daarnaast zijn de winning van Bruinkool weer opgestart.Windmolens/Zonneparken/Zonnepanelen kan gezien worden als een pulserende energie-opwekking,er is dus nooit sprake van een constante energie-aanvoer.En dat kan het bekende BLACK-OUT veroorzaken,als men zowel in eigen woongedeelte E-Auto's gaan opladen.En daarnaast miljoenen E-Auto's/Elektrische fietsen,en bij zeer strenge winterkouw,de elektriche verwarmings-apparaten worden gebruikt.Want door de vermindering van de Gas-levering in Duitsland,zal dat een enorme probleem geven voor Duitsland.Maar in Nederland zal wel de gaskraan verder worden open-gedraait.Want leverings-contract.blijft een contract voor het leveren van Nederlands-gas uit Groningen,je zult maar in Groningen wonen!.Ziet via: www. youtube.nl (tik in)Mit der Energiewende in den BlackoutZiet via: www.NDR.de Themen A-Z rubrieken Windkraft/Energiewende etc.Je kunt de Duitse Taal veranderen in de Nederlandse Taal.En daarmee kunnen de NPO/NOS/Commerciele/Regio Omroepen één voorbeeld aan nemen,in de exakte kennis-overdracht,van deze Duitse Deelstaat TV-Omroep.Alles wat met waterstof-ontwikkelingen te maken heeft,worden verzwegen door die vaak ALPHA ogeleide presentatoren,tov de Duitse MODERATORS,afz: een onderzoek-journalist(vrij beroep)maar hobby matig,daarom niet beschermd door wetgeving.En daarom al mag ik mij ook,een van de beste Feedhunters noemen van Nederland.Ziet via: www.Feedhunter.com de uitleg van de bijzondere hobby van Feedhunter.En door een andere woonlocatie in Velp,is het mij 12 jaar lang niet meer mogelijk deze bijzondere Hobby uit te oefenen.Maar wel de exakte informatie inzake klimaat/milieu-aspecten die ik vooral via de vele Buitenlandse TV omroepen,mij heel veel wijsheid hebben gegeven.
Ingediend door hans peperkamp op di, 29/03/2022 - 20:03
Ik kan op de verkeerde school hebben gezeten,maar je hebt wel te maken met de wet van ohm:U= I x R spanning =ampere x weerstand. In 1950 7 miljoen inwoners in Nederland,nu 18 miljoen en in 2050 30 miljoen inwoners!.Er is nu al een leegloop in de Randstad,vele verhuizen naar vooral het Oosten van het land.Waar nog heel veel levens/woongenot aanwezig is. Vooral door de digitale internet-verbindingen,is het heden en de toekomst meer thuis werken.Maar het had zo mooi kunnen zijn,de Randstad ontlasten van de zeer veel kostende dagelijkse file's.Door een super snelle verbindingen,ziet via: youtube.nl (tik in)WORLDS FASTEST TRAINS-MAGLEV"capable"of 3.500 km/h(tik in) The Fastest train ever built|the complete physics of it(tik in)Shanghai Maglev Full Ride with Speedo-4 k(tik in) The Future of trainsportation:Maglev|Megastrutures|Spark.Met 431 km/h naar gebieden in Nederland,om vooral de Randstad te ontlasten.Wat in Shanghai wel mogelijk is.In 2050 30 miljoeninwoners die dagelijks moeten eten/plassen/poepen en ook moeten zich kunnen verplaatsen.De leegloop in de Randstad is al begonnen,er worden al héél veel woningen gekocht,en de woonprijzen vliegen de pan uit.Toevlugt-oorden zijn nu Gelderland/AchterhoekVeluwe.En wie zijn nu die zichzelfnoemende Deskundigen,die een ander tunnel-visie op na houden!.Oosten van ons land,met Duitsland om de hoek, en ook heel Europa (lidstaten) uitstekend berijkbaar).
Ingediend door hans peperkamp op vr, 08/04/2022 - 18:44
Reactie toevoegen