In de zomer van 2018, waarschijnlijk tegelijk met het in dienst komen van de Noord/Zuidlijn in juli, gaat EBS met tien gelede elektrische bussen rijden op R-net lijn 316 tussen Amsterdam en Edam-Volendam.
E-bussen op Amsterdam–Edam vanaf juli
Het busstation Edam wordt een ‘E-hub’ met laadapparatuur. Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio is akkoord gegaan met het voorstel hiertoe van EBS. Voor het opladen gaat EBS gebruikmaken van opportunity charging. Dit houdt in dat de bussen op strategische momenten en tijdstippen snel worden bijgeladen. Hiervoor komt laadinfrastructuur op het busstation Edam en op de stalling van EBS in Purmerend.
E-hub
"We hebben met netbeheerder Liander gekeken naar plaatsen waar laadstations kunnen komen", vertelt Peter de Winter van de Vervoerregio. Momenteel worden nog gesprekken gevoerd met de gemeente Edam-Volendam over de toekomstige inrichting van het busstation daar. "Het is de bedoeling dat het een E-hub wordt", aldus De Winter. ‘En we willen er wat mooiers van maken, met bijvoorbeeld een informatiepunt en een snellaadstation voor elektrische auto’s."
Het definitieve besluit over de dekking van de kosten volgt eind januari. Alles wat onder de grond zit komt voor rekening van de Vervoerregio. Het voorstel past bij de doelstelling van de Vervoerregio om uiterlijk in 2030 emissievrij openbaar vervoer met de bus te realiseren.
Laadinfrastructuur
De investering is een ‘no-regret’-maatregel: de laadinfrastructuur in Edam bevindt zich in het publieke domein, terwijl de laadinfrastructuur in Purmerend en de nog aan te schaffen elektrische bussen na afloop van de huidige concessie in december 2021 voor de volgende concessiehouder beschikbaar komt. De Winter: "Met de elektrische bussen kijken we alvast vooruit naar de volgende concessieperiode."
EBS zal de bussen uitrusten met de nieuwste technologie op het gebied van betalen, zodat reizigers kunnen betalen met hun bankpas, creditcard en hun mobiele telefoon. De bussen zullen ingezet worden op de lijnen ook na de indienststelling van de Noord/Zuidlijn doorrijden naar Amsterdam Centraal en krijgen een voor toeristen makkelijk te herkennen bestickering.
Meer artikelen met dit thema
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Méér ov-reizigers in provincie Utrecht, maar nog altijd veel uitval
16 sep om 16:49 uurHet aantal ov-reizigers in de provincie Utrecht is weer bijna op hetzelfde niveau als voor de coronapandemie.…
Concessie-Utrecht: exit Qbuzz, Keolis blijft
11 jun om 16:38 uurDe twee Utrechtse ov-concessies zijn verleend, aan Transdev (Utrecht Binnen) en Keolis (Utrecht Buiten). De…
Van het in motion charging-plan oftewel trolleybus 2.0 is niks meer overgebleven. Ook GVB gaat naar opportunity charging na alle mooie verhalen over gebruik maken van de traminfrastructuur en weet ik veel wat.
Ingediend door Ben op ma, 11/12/2017 - 16:02
Tja, als plannen die realistisch lijken uiteindelijk toch niet werken dan moeten de vervoerders toch wat ;)
Ingediend door Anonymouse op zo, 17/12/2017 - 21:46
Reactie toevoegen