EBS reed bijna 80 nieuwe ZE-bussen in Waterland
Afgelopen jaar had EBS bijna met tachtig nieuwe elektrische bussen in de lopende concessie Waterland gereden. Opdrachtgever Vervoerregio Amsterdam vond de risico's uiteindelijk alleen toch te groot. Nu wordt de uitbreiding van de vloot verplaatst naar de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland in 2023.
Dat vertelt Wim Kurver, scheidend directeur van EBS, in de komende editie van OV-Magazine: “De crisis bood kansen om te versnellen, want nieuwe ZE-bussen implementeren had juist gekund in een tijd waarin de operationele kosten lager liggen. Dat zou perspectief hebben geboden aan fabrikanten in een tijd dat zij hard geraakt werden door corona en dat was weer positief voor de economie geweest. Het is jammer dat dat niet doorging.”
In een reactie laat de Vervoerregio Amsterdam weten dat het risico te groot was. Dat had te maken met het ‘level playing field’ voor de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland. De aanbestedingswet zegt dat partijen in concurrentie tegen elkaar moeten kunnen bieden voor de beste prijs en kwaliteit.
Warme overdracht
In de komende editie van OV-Magazine spreken we Wim Kurver en Wilko Mol. Mol wordt door Kurver klaargestoomd om per begin 2022 de taken als CEO volledig over te nemen. Daarom werken zij sinds 1 oktober in een ‘warme overdracht’ samen.
We blikken met Kurver en Mol terug op tien jaar EBS in Nederland, maar kijken ook vooral vooruit. Wilko Mol: “Als we de komende jaren niet minstens twee nieuwe concessies winnen, eet ik mijn hoed op.” Wilt u ons magazine of dit artikel thuis ontvangen? Neem dan een abonnement.
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec om 14:32 uurIn elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec om 12:11 uurOp dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Zero emissie is gewoon niet waar. De standkachels verstoken 55 liter diesel per dag en dan ook nog met hele vervuilende uitstoot
Ingediend door Blok op za, 25/12/2021 - 16:19
Reactie toevoegen