Om nog iets terug te verdienen van de 200 miljoen euro per jaar aan rente en afschrijving op de HSL-Zuid, kunnen er ook snelle treinen met vrachtwagens gaan rijden. Bijvoorbeeld van Rotterdam-Zuid naar goederenterminals in de Belgische steden Antwerpen en Gent en de Franse steden Lille en Parijs.
'Elke tien minuten een vrachtwagentrein op HSL-Zuid'
Dit idee staat in het plan Nederland Transitoland dat Paul Benjaminse van Carto Studio heeft aangeboden aan staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu, exploitant Keyrail van de Betuwelijn, NS en ProRail. Als Nederland tol zou heffen voor vrachtwagens van en naar België en Duitsland, dan ontstaat er markt voor elke 10 minuten een trein met complete vrachtwagencombinaties. Zeker als er ’s nachts en zondags ook een rijverbod gaat gelden voor zwaar verkeer.
Met een gemiddelde snelheid van 150 kilometer uur voor snelle vrachtwagentreinen blijft er op het HSL-traject Rotterdam–Antwerpen ook capaciteit voor elk uur één Thalys en twee binnenlandse Fyra’s Rotterdam–Breda. Voordelen van meervoudig gebruik van de HSL-Zuid zijn minder vrachtwagens, minder uitlaatgassen en veiliger verkeer. Voorwaarde is wel dat de vrachtwagens snel op en van de trein kunnen worden gezet, bijvoorbeeld met behulp van ‘schuifpuzzeltechniek’ (vlakken die naar voren, achteren, links en rechts kunnen bewegen). Voor het vervoer van verse producten zoals fruit, groente, vis en zuivel denkt Carto Studio aan snelle, gekoelde thermo-vracht-Fyra’s. Dat is efficiënter en duurzamer dan over de weg
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt 2024Het Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt 2024De provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen