Gelderland reserveert 30 miljoen voor RegioExpres
Een spoorverdubbeling tussen Didam en Doetinchem-De Huet maakt de komst van de Achterhoekse RegioExpres mogelijk. Dit kan twintig minuten reistijdwinst opleveren voor reizigers tussen de Achterhoek en de regio Arnhem-Nijmegen. Het project moet 91 tot 133 miljoen euro gaan kosten, waarvan de provincie Gelderland er alvast 30 miljoen reserveert.
Dat blijkt uit een onlangs afgeronde verkenning door de provincie Gelderland. Hieruit kwam de inpassing van een tweede spoor tussen Didam en Doetinchem-De Huet als voorkeursalternatief uit de bus. De RegioExpres kan dat één keer per uur gaan rijden. Gelderland gaat nu beginnen met de planuitwerking voor de RegioExpres, dat ook onderdeel uitmaakt van het Toekomstbeeld OV 2040.
De spoorverdubbeling is gepland aan de zuidzijde van het huidige spoor, behalve op het stuk tussen Didam en overweg Zandweg. Voor station Wehl en Doetinchem-De Huet is een extra perron gepland, terwijl achter station Doetinchem-De Huet het aantal sporen van twee naar één gaat.
Hierdoor hoeft er geen nieuwe spoorbrug gebouwd te worden over de Oude IJssel. In totaal moeten elf overwegen veiliger worden gemaakt. Burgers hebben ook een bijdrage geleverd aan de totstandkoming van de plannen.
Landelijke opgaven
Volgens de Gelderse gedeputeerde Jan van der Meer levert de twintig minuten reistijdwinst een betere aansluiting op vanuit de Achterhoek naar de Randstad en draagt dat bij aan landelijke opgaven op het gebied van verstedelijking, woningbouw én klimaat.
De komst van deze sneltrein is voor hem prioriteit, vertelde hij vorig jaar al eens: “We hebben in de Achterhoek de uitzonderlijke situatie van bevolkingskrimp én, tegelijkertijd, banengroei. Een sneltrein kan de reistijd met twintig tot dertig minuten verkorten. Dat kan mensen stimuleren om in de Achterhoek te gaan wonen.”
De huidige spoorlijn Arnhem – Winterswijk is één van de drukste regionale spoorverbindingen van Nederland en kan de verwachte reizigersgroei maar moeizaam aan, zo blijkt uit de Integrale Mobiliteitsanalyse van het Rijk. Wanneer de RegioExpres niet gaat rijden, dan wordt de drukte in de treinen in de ochtendspits zo groot dat niet iedereen op het gewenste tijdstip met de trein kan reizen. Als gevolg van extra woningbouw in Arnhem-Oost en de Liemers wordt een nog grotere reizigersgroei verwacht.
Kosten
Het project moet in totaal 91 tot 133 miljoen euro kosten, daar waar er eerder nog 107 tot 168 miljoen voor werd gerekend. De provincie heeft hiervoor 30 miljoen euro gereserveerd en rekent op een bijdrage van het nieuwe kabinet. Van der Meer hoopt in 2022 afspraken te kunnen maken met het Rijk, over de financiering van de planfase.
Meer artikelen met dit thema
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec 2024Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Opstart nieuwe dienstregeling NS vlot verlopen
16 dec 2024De nieuwe dienstregeling van de NS ging op 16 december 2024 in. Volgens de vervoerder is het de grootste…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Voorlopig cao-akkoord ProRail
3 dec 2024Vakbond FNV, CNV en VHS hebben een voorlopig akkoord bereikt met ProRail. In het voorstel gaan werknemers er…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Dat juich ik so wie so toe dat de trein vanuit Winterswijk vanaf Doetinchem als sneltrein verder gaat tot Arnhem ; dergelijke toepassing is ook vanuit Den Helder;eerst stoptrein en vanuit Alkmaar verder sneltrein
Ingediend door Kees Boer op ma, 17/01/2022 - 15:20
Reactie toevoegen