GVB wil dat het bedrijfsleven in Amsterdam meebetaalt aan de aanleg van nieuwe metrolijnen. Dat zei directeur Alexandra van Huffelen vandaag bij de presentatie van het jaarverslag.
GVB: laat bedrijven meebetalen aan metro
De stadsregio Amsterdam investeert komende jaren 400 miljoen in bus- en tramnet, maar op langere termijn is volgens GVB meer nodig. Net als in Londen, Parijs en Kopenhagen zouden bedrijven in Amsterdam moeten meebetalen aan de aanleg van nieuwe infrastructuur en nieuw materieel. “Anders slibt de stad op den duur dicht”, aldus Van Huffelen.
Het duurzaam bereikbaar maken van de stad is volgens Van Huffelen niet alleen een verantwoordelijkheid van de overheid, maar ook van het bedrijfsleven. Want ‘een mobiele stad is de motor van economische groei’. Zij waarschuwt dat Amsterdam met de aankomende verbouwingen rond het Zuidasdok al een pittig voorproefje krijgt van wat de stad staat te wachten als forenzen hun auto niet massaal omruilen voor een ov-abonnement.
Eerder dit jaar stelde Van Huffelen een nieuwe metrolijn voor tussen IJburg en Schiphol. Maar ook andere mogelijke lijnen, zoals het doortrekken van de metrolijn vanaf station Isolatorweg naar het Centraal Station en het doortrekken van deze lijn via de Houthavens naar Noord, worden onderzocht door de gemeente Amsterdam.
Uit het jaarverslag blijkt dat GVB vorig een winst heeft gemaakt van 3,0 miljoen euro, tegenover 0,3 miljoen euro in 2013. Het hogere resultaat komt door de vervoergroei en door lagere lasten, onder andere door een lager ziekteverzuim. Het aantal reizigerskilometers groeide in 2014 met 4 procent; bus daalde 1 procent, bij tram stegen de reizigerskilometers 1 procent en bij metro 9 procent.
De subsidie van de stadsregio loopt de komende jaren terug van 102 miljoen euro in 2012 naar 36 miljoen in 2024. De kostendekkingsgraad, vorig jaar gestegen naar 73,4 procent, moet in 2024 zijn toegenomen tot 90 procent.
Lees ook: Metro Amsterdam verdringt tram en bus en Amsterdamse focus op metro is een gok.
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec om 14:32 uurIn elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec om 12:11 uurOp dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Reactie toevoegen