De concessie Haarlem-IJmond wordt de eerste emissieneutrale concessie van Nederland, misschien wel van Europa, zegt CEO van Connexxion Bart Schmeink.
‘Haarlem-IJmond wordt schoonste concessie’
Connexxion start in Haarlem-IJmond op 13 december 2015 met 16 elektrische bussen, 28 schone dieselbussen en 56 groengasbussen. Dit leidt volgens de provincie Noord-Holland al direct tot 60 procent minder CO2-uitstoot en een flinke afname van andere vervuilende stoffen, waaronder fijnstof. De inzet van uiteindelijk 78 elektrische bussen zorgt ervoor dat een groot deel van de vloot emissieloos gaat rijden. Het nieuwe wagenpark wordt gefaseerd ingevoerd.
Connexxion gaat samen met onder meer TNO onderzoeken welke elektrische bussen in combinatie met de bijbehorende laadinfrastructuur, technisch, functioneel en economisch de beste keus zijn. De 56 aardgasbussen rijden tot 1 januari 2019 en gaan rijden op groen gas.
Bij de start in december zet Connexxion 16 elektrische bussen in, waarvan er 9 worden ingezet op de lijnen 4 en 14. Met de overige 7 bussen onderzoekt het vervoerbedrijf welk type bus het meest geschikt is om in 2019 de groengasbussen te vervangen door elektrische bussen.
[embed]https://www.youtube.com/watch?x-yt-ts=1421782837&feature=player_detailpage&x-yt-cl=84359240&v=zlS49ucXOgo[/embed]
Usb-aansluitingen
Behalve op schone bussen kan de reiziger in Haarlem-IJmond rekenen op zitplaatsgarantie, thuisbrenggarantie en vervangend vervoer bij rituitval. Connexxion gaat de herkenbaarheid van lijnen verbeteren door gebruik van kleurcodes. Als extra introduceert Connexxion usb-aansluitingen in de nieuwe bussen en een extra display voor reisinformatie in alle grote bussen.
Doorgaande lijnen
Met snellere doorgaande buslijnen, onder andere door grotere halteafstanden, wil Connexxion meer reizigers trekken. Dit gebeurt met name op de lijnen 73 en 80 (Zandvoort–Haarlem–Amsterdam). In kleine kernen zoals Spaarndam en Vogelenzang blijft een bus rijden. In Bennebroek komt een nieuwe oost-westverbinding die wordt doorgetrokken naar Vogelenzang. In de Broekpolder in Beverwijk/Heemskerk en in Heemskerk-Noord gaat de frequentie in de spits omhoog. Ook tussen het NS-station Heemstede-Aerdenhout en Heemstede De Glip gaan de bussen vaker rijden.
Connexxion won dinsdag het openbaar vervoer in Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort. Het contract loopt van december 2015 tot en met december 2025. De gunning van de concessie Haarlem-IJmond door de provincie Noord-Holland leidde al direct tot ophef omdat Connexxion en Syntus gelijk eindigden. Connexxion won uiteindelijk door loting.
Meer artikelen met dit thema
Staatssecretaris ontvangt eerste metrokaartje voor doorgetrokken Noord/Zuidlijn
30 jan om 09:04 uurStaatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu, Chris Jansen, bezocht op woensdag 29 januari de Vervoerregio…
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec 2024Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov 2024Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov 2024Stel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt 2024In de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Reactie toevoegen