Kabinet vóór spitsheffing en verdere liberalisering spoor

vrijdag 11 augustus 2023

Het kabinet wil vanaf 2025 meerdere spoorvervoerders laten meebieden op internationale trajecten op het hoofdrailnet. Dat heeft het afgesproken met NS, dat door een onderhandse gunning wel als enige vervoerder op binnenlandse HRN-lijnen blijft rijden. Daarnaast ziet NS mogelijk een langgekoesterde wens in vervulling gaan: een spitsheffing. 

De Volkskrant schrijft dat dat de uitkomst is van onderhandelingen tussen het kabinet en NS over de nieuwe hoofdrailnetconcessie, die ingaat per december 2025. In augustus wil staatssecretaris Heijnen een brief aan de Tweede Kamer sturen over de onderhandelingen, waarna daarover in september wordt gedebateerd.

Deze twee voornemens mogen geen grote verrassing heten, aangezien Heijnen de afgelopen maanden al een verkenning opende of er animo was onder ov-bedrijven om internationale spoorlijnen te gaan rijden. Prompt meldden FlixTrain, Qbuzz en Arriva zich voor trajecten richting Duitsland en Frankrijk. Of deze vervoerders ook daadwerkelijk worden toegelaten, is nu nog niet bekend. Daar gaat spoorbeheerder ProRail over. Wel is bekend dat NS de enige vervoerder blijft op het traject richting Brussel, vanwege de verwevenheid met binnenlandse trajecten

Tariefdifferentiatie

Aan de andere kant wil het kabinet NS wel de mogelijkheid geven om een spitsheffing toe te passen. Onder voormalig topman Roger van Boxtel was dit al een wens van NS. Ook dit is geen grote verrassing: afgelopen april schreef Heijnen nog aan de Tweede Kamer dat ‘de nieuwe vervoerder mag differentiëren met tarieven naar tijd en plaats’.  In juli stelde NS-topman Wouter Koolmees ook nog dit een goed idee te vinden, om op die manier reizigers beter over de dag te spreiden.

Tariefdifferentiatie blijft een thema dat de gemoederen bezighoudt. Prijsprikkels kunnen goed werken om het gedrag van reizigers te beïnvloeden, vertelde transporteconoom Erik Verhoef al eens aan OV-Magazine. Aan de andere kant kunnen sommige reizigers, die wel afhankelijk zijn van treinen in spitstijden, die toenemende kosten maar moeilijk betalen. Nico van Paridon, strateeg mobiliteit en innovatie bij Vervoerregio Amsterdam, stelde onlangs dat er ook andere mogelijkheden zijn: zo zijn er meerdere fiscale regelingen denkbaar, maar ook een ‘thuiswerkvergoeding’ behoort tot de opties volgens hem.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

VDL neemt bustak Van Hool over

9 apr om 08:53 uur

VDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…

Lees verder »
flash_onNieuws

85 procent forenzen terug bij NS sinds 2019

15 aug 2023

Gemiddeld reizen op een werkdag 1,1 miljoen mensen met NS, terwijl dat voor corona nog 1,3 miljoen was. Daarmee…

Lees verder »
flash_onNieuws

Ook Qbuzz wil (internationaal) spoor op

12 jun 2023

Nadat eerder Arriva liet weten het spoor op te willen, maakte ook Qbuzz bekend drie treinverbindingen te willen…

Lees verder »

Hogeveen neemt stokje over bij Keolis

24 mrt 2023

Met Chris Hogeveen heeft Keolis Nederland sinds 1 februari een nieuwe CEO in huis. Hij volgt Alex Rentier op,…

Lees verder »
Bron: Shutterstock
descriptionArtikel

ACM brengt nieuwe Arriva-lijnen stap dichterbij

6 mrt 2023

Arriva is een stap dichterbij toetreding tot het hoofdrailnet in 2025, waar NS momenteel nog alleen rijdt. De…

Lees verder »
Bron: Shutterstock
descriptionArtikel

NS verkoopt Britse tak Abellio na 20 jaar

6 mrt 2023

NS heeft na twintig jaar de Britse tak van spoordochter Abellio verkocht aan het Britse management. De…

Lees verder »
flash_onNieuws

Ticketverkoop European Sleeper van start

20 feb 2023

De eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…

Lees verder »
descriptionArtikel

Ook NS voert in- en uitchecken met betaalpas in

26 jan 2023

Vanaf 31 januari kunnen treinreizigers bij de NS naast de ov-chipkaart ook in- en uitchecken met een…

Lees verder »