Kabinet vóór spitsheffing en verdere liberalisering spoor
Het kabinet wil vanaf 2025 meerdere spoorvervoerders laten meebieden op internationale trajecten op het hoofdrailnet. Dat heeft het afgesproken met NS, dat door een onderhandse gunning wel als enige vervoerder op binnenlandse HRN-lijnen blijft rijden. Daarnaast ziet NS mogelijk een langgekoesterde wens in vervulling gaan: een spitsheffing.
De Volkskrant schrijft dat dat de uitkomst is van onderhandelingen tussen het kabinet en NS over de nieuwe hoofdrailnetconcessie, die ingaat per december 2025. In augustus wil staatssecretaris Heijnen een brief aan de Tweede Kamer sturen over de onderhandelingen, waarna daarover in september wordt gedebateerd.
Deze twee voornemens mogen geen grote verrassing heten, aangezien Heijnen de afgelopen maanden al een verkenning opende of er animo was onder ov-bedrijven om internationale spoorlijnen te gaan rijden. Prompt meldden FlixTrain, Qbuzz en Arriva zich voor trajecten richting Duitsland en Frankrijk. Of deze vervoerders ook daadwerkelijk worden toegelaten, is nu nog niet bekend. Daar gaat spoorbeheerder ProRail over. Wel is bekend dat NS de enige vervoerder blijft op het traject richting Brussel, vanwege de verwevenheid met binnenlandse trajecten
Tariefdifferentiatie
Aan de andere kant wil het kabinet NS wel de mogelijkheid geven om een spitsheffing toe te passen. Onder voormalig topman Roger van Boxtel was dit al een wens van NS. Ook dit is geen grote verrassing: afgelopen april schreef Heijnen nog aan de Tweede Kamer dat ‘de nieuwe vervoerder mag differentiëren met tarieven naar tijd en plaats’. In juli stelde NS-topman Wouter Koolmees ook nog dit een goed idee te vinden, om op die manier reizigers beter over de dag te spreiden.
Tariefdifferentiatie blijft een thema dat de gemoederen bezighoudt. Prijsprikkels kunnen goed werken om het gedrag van reizigers te beïnvloeden, vertelde transporteconoom Erik Verhoef al eens aan OV-Magazine. Aan de andere kant kunnen sommige reizigers, die wel afhankelijk zijn van treinen in spitstijden, die toenemende kosten maar moeilijk betalen. Nico van Paridon, strateeg mobiliteit en innovatie bij Vervoerregio Amsterdam, stelde onlangs dat er ook andere mogelijkheden zijn: zo zijn er meerdere fiscale regelingen denkbaar, maar ook een ‘thuiswerkvergoeding’ behoort tot de opties volgens hem.
Meer artikelen met dit thema
Op 11 september staking in openbaar vervoer
27 aug om 08:21 uurMensen die op 11 september met het openbaar vervoer willen reizen, krijgen te maken met stakingen. De NS heeft…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
85 procent forenzen terug bij NS sinds 2019
15 aug 2023Gemiddeld reizen op een werkdag 1,1 miljoen mensen met NS, terwijl dat voor corona nog 1,3 miljoen was. Daarmee…
Ook Qbuzz wil (internationaal) spoor op
12 jun 2023Nadat eerder Arriva liet weten het spoor op te willen, maakte ook Qbuzz bekend drie treinverbindingen te willen…
Hogeveen neemt stokje over bij Keolis
24 mrt 2023Met Chris Hogeveen heeft Keolis Nederland sinds 1 februari een nieuwe CEO in huis. Hij volgt Alex Rentier op,…
ACM brengt nieuwe Arriva-lijnen stap dichterbij
6 mrt 2023Arriva is een stap dichterbij toetreding tot het hoofdrailnet in 2025, waar NS momenteel nog alleen rijdt. De…
NS verkoopt Britse tak Abellio na 20 jaar
6 mrt 2023NS heeft na twintig jaar de Britse tak van spoordochter Abellio verkocht aan het Britse management. De…
Ticketverkoop European Sleeper van start
20 feb 2023De eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…