Ook Qbuzz wil (internationaal) spoor op
Nadat eerder Arriva liet weten het spoor op te willen, maakte ook Qbuzz bekend drie treinverbindingen te willen rijden. Het bedrijf wil vanaf januari 2027 vanuit Amsterdam naar Berlijn en Parijs rijden, maar daarnaast ook van Amsterdam naar Eindhoven. Een binnenlandse nachttrein is al toegelaten per eind 2024.
Dat maakte de vervoerder op maandag 12 juni bekend. Het heeft een aanvraag voor de drie treinverbindingen ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM publiceert de aanvragen van Qbuzz, waarna concessieverleners en concessiehouders kunnen reageren en een zogenaamde evenwichtstoets aan te vragen.
Open toegang
Qbuzz maakt gebruik van de Europese wetgeving die ‘open toegang’ op het spoor voorschrijft. Vervoerders kunnen voor eigen risico en zonder overheidssubsidies vervoerdiensten aanbieden op het spoor.
Staatssecretaris Heijnen wil de hoofdrailnetconcessie opnieuw onderhands aan NS gunnen, maar overweegt voor internationale trajecten meer partijen toegang te geven. Daarvoor kunnen partijen tot woensdag 14 juni hun interesse kenbaar maken. Eerder dienden FlixTrain en Arriva al een aanvraag in voor internationale treinverbindingen.
Binnenlandse verbindingen
Ook heeft Qbuzz een aanvraag ingediend voor een binnenlandse verbinding van Amsterdam naar Eindhoven. Arriva deed eerder al aanvragen voor verbindingen van Groningen en Leeuwarden naar Zwolle. Een verzoek van het ministerie van IenW aan de ACM om een evenwichtstoets hierop uit te voeren, werd door de ACM verworpen.
Ten slotte laat Qbuzz weten in maart al een aanvraag ingediend te hebben voor een nachttrein Dordrecht – Utrecht Centraal. Deze aanvraag is door de ACM al goedgekeurd en gaat naar verwachting eind 2024 in beide richtingen rijden. CEO Gerrit Spijksma laat weten blij te zijn met die goedkeuring: “Het is een bevestiging dat meer concurrentie op het spoor mogelijk is. Daarmee is vooral de reiziger gediend. Marktwerking versnelt technologische ontwikkelingen en uitvoeringskwaliteit waardoor een volwaardig en toegankelijk reisalternatief ontstaat.”
Italiaanse ervaring
Ook vertelt Spijksma voor de nieuwe aanvragen een beroep te doen op de treinervaring van de Italiaanse moeder Ferrovie dello Stato (FS). Dat bedrijf rijdt sinds 2000 al de hsl-lijnen Frecciarossa en heeft sinds 2012 concurrentie van Italo.
Aan De Volkskrant laat hij weten dat moederbedrijf FS bereid is 200 miljoen te investeren in de aankoop van materieel voor de Nederlandse markt, om wagons van Frecciarossa te kunnen kopen. Volgens Spijksma is het goed dat Qbuzz naast NS (en Arriva) spoorverbindingen gaat rijden, omdat de reiziger ermee gebaat.
Meer artikelen met dit thema
Op 11 september staking in openbaar vervoer
27 aug om 08:21 uurMensen die op 11 september met het openbaar vervoer willen reizen, krijgen te maken met stakingen. De NS heeft…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
85 procent forenzen terug bij NS sinds 2019
15 aug 2023Gemiddeld reizen op een werkdag 1,1 miljoen mensen met NS, terwijl dat voor corona nog 1,3 miljoen was. Daarmee…
Kabinet vóór spitsheffing en verdere liberalisering spoor
11 aug 2023Het kabinet wil vanaf 2025 meerdere spoorvervoerders laten meebieden op internationale trajecten op het…
Hogeveen neemt stokje over bij Keolis
24 mrt 2023Met Chris Hogeveen heeft Keolis Nederland sinds 1 februari een nieuwe CEO in huis. Hij volgt Alex Rentier op,…
ACM brengt nieuwe Arriva-lijnen stap dichterbij
6 mrt 2023Arriva is een stap dichterbij toetreding tot het hoofdrailnet in 2025, waar NS momenteel nog alleen rijdt. De…
NS verkoopt Britse tak Abellio na 20 jaar
6 mrt 2023NS heeft na twintig jaar de Britse tak van spoordochter Abellio verkocht aan het Britse management. De…
Ticketverkoop European Sleeper van start
20 feb 2023De eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…