Leeuwarden sprint weer door naar Zwolle
De Friese Sprinter vanuit Leeuwarden gaat vanaf 6 september twee keer per uur rechtstreeks naar Zwolle rijden. Daardoor hoeven reizigers niet meer fysiek over te stappen in Meppel, wat een tijdwinst van 10 minuten oplevert. Daarnaast versnelt de trein met 1 minuut.
Momenteel eindigt de Sprinterdienst nog in Meppel, omdat er infrastructurele werkzaamheden werden uitgevoerd. Maar door een capaciteitsuitbreiding van twee naar vier sporen bij Herfte, is meer ruimte op het spoor ontstaan en is deze 'harde knip' ten einde. De Sprinter blijft wel halteren op de station Grou-Jirnsum, Akkrum, Wolvega en Steenwijk. Oorspronkelijk zou dit tot december van dit jaar duren, maar dankzij voortvarend werk is de harde knip in Meppel vanaf 6 september al verleden tijd. De provincie Friesland draagt hier financieel aan bij.
De Sprinter wordt ook iets sneller, op de hele rit tussen Leeuwarden en Zwolle scheelt dit 1 minuut. Dit komt ook ten goede aan overstappende treinreizigers in Leeuwarden op de trein naar Groningen.
Naast deze versnelde Sprinterdienst, blijft er ook twee maal per uur een Intercity Leeuwarden – Zwolle rijden.
Meer artikelen met dit thema
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
De Nedersaksenlijn, een ontbrekende schakel in het spoorwegnet
13 jan om 09:13 uurHet Nederlandse spoorwegnet is sinds jaar en dag primair gericht op de Randstad. Van…
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec 2024Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Opstart nieuwe dienstregeling NS vlot verlopen
16 dec 2024De nieuwe dienstregeling van de NS ging op 16 december 2024 in. Volgens de vervoerder is het de grootste…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Voorlopig cao-akkoord ProRail
3 dec 2024Vakbond FNV, CNV en VHS hebben een voorlopig akkoord bereikt met ProRail. In het voorstel gaan werknemers er…
Ik juich dit vanzelfsprekend toe ; desgewenst mag deze gekoppeld worden aan de spinter richting Almere of Utrecht
Ingediend door C. Boer op do, 26/08/2021 - 19:32
Mooi, dan kan de IC-stop in Meppel ook weer eruit, met 3 treinen binnen 8 minuten tijd spreek je van een regelrechte overbediening Meppel-Zwolle. Het merendeel van wat in Meppel instapt gaat naar Zwolle, waardoor de IC van en naar Leeuwarden vaak vrij vol zit. De IC is vergeleken met de doorgetrokken sprinter slechts 5 minuten op een uur sneller. Haal je de IC-stop in Meppel eruit, kan de IC ZL-Lw weer 3 minuten versneld worden en weer de naam Intercity met recht dragen.
Ingediend door David op vr, 27/08/2021 - 14:49
Mee eens met C.Boer. Een logische stap is de uitrol van ERTMS vannaf Leeuwarden/Groningen aansluitend via Zwolle op Hanze-en Veluwelijn
Ingediend door Loek van der Heide op vr, 27/08/2021 - 18:37
wat me weinig vertrouwen in de toekomst geeft - tja, voor de ouderen maar ook voor de werkenden - dat ik steeds maar het streven hoor voor hogere snelheid, kortere reistijd naar het grootsteedse eindpunt, en nu het ergste: opheffen van halteren aan tussenliggende stations. Wat daarmee aan tijdverlies voor de betrokken reizigers wordt aangericht, dat zie ik overal veronachtzaamd, verwaarloosd... het is moeilijk berekenbaar, maar deze factor is er wel degelijk en naar ik steeds vaker verneem: groetend. Denken we eens aan de praktische kanten van de keuze 'trein of auto c.q. vliegtuig'! (Voorbeeld uit vele: IC Berlijn!!)
Ingediend door johan van der brugge op za, 28/08/2021 - 11:06
Beste meneer Van der Brugge,
De Sprinter blijft halteren op de tussenliggende stations Grou-Jirnsum, Akkrum, Wolvega en natuurlijk Steenwijk. Het enige verschil is, dat u op station Meppel niet meer van trein hoeft te wisselen. U kunt gewoon blijven zitten in dezelfde trein die dan doorrijdt naar Zwolle.
Ingediend door guus op di, 31/08/2021 - 11:59
Reactie toevoegen