De gemeente Leiden onderzoekt nu ook de bestaande plek als locatie voor een nieuw busstation. Tot nu toe had de gemeente een voorkeur voor een busstation aan de achterzijde van Leiden Centraal.
Leiden onderzoekt twee locaties busstation
De gemeente Leiden wil een nieuw busstation, omdat het huidige busstation niet meer voldoet aan de eisen van deze tijd. Daarvoor had de gemeente een plek aan de achterzijde van het station op het oog, de zogenaamde Terweelocatie - vlakbij het LUMC en het Bio Science Park. Tegen die locatie is echter veel weerstand vanuit omwonenden, tot aan DJ en ereburger Armin van Buuren aan toe. Reizigersvereniging Rover is bang dat een busstation aan de achterzijde leidt tot een langere reistijd.
Die zorgen worden ook gedeeld door de provincie Zuid-Holland. Die riep eerder de gemeente op een voorkeursbeslissing voor een nieuw busstation op de Terweelocatie uit te stellen. De provincie is onder meer bang dat een langere rijtijd voor Arriva de bus minder aantrekkelijk zal maken.
Na een consultatieronde heeft de gemeente besloten om ook een plan voor een nieuw busstation op de huidige locatie te bestuderen. De studie naar de twee locaties moet eind dit jaar zijn afgerond. De plannen voor een nieuw busstation hangen samen met de bouw van 1700 woningen in het gebied tussen het station en het Bio Science Park.
De Terweelocatie:
@karolienvanwijk @WdeGelder hier een plaatje van de plannen rondom het station pic.twitter.com/bnNE2EWTgv
— Gijs Holla (@GijsHolla) 3 februari 2017
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Wat de gemeente "de eisen van deze tijd" noemt wordt niet nader gespecificeerd. Waarschijnlijk bekonkelen ze die in die achterkamertjes waar ze het wel 's over hebben. Ik hoop dat in de overwegingen het belang van de reiziger en het belang van het milieu en de toekomst meegenomen wordt. Eerder in de afgelopen jaren was de stem van de Leidse burger sterk in zijn mening over of er een tram moest komen binnen de gemeente Leiden. Die stem was sterk. Ik vraag me af of de Leidse bevolking ook over dit onderwerp een net zo sterke mening heeft, en wat de overheid daar dan vervolgens mee doet. Hoe het ook zij, ik denk dat er weer heel veel geouwehoerd (Excuse my French) gaat worden, wat allemaal tijd en geld kost. Geld dat beter aan echt goed OV besteed kan worden. OV dat frequent rijdt, ook 's avonds en in het weekend en dat echt gedegen is opgezet. En gewoon op het huidige busstation, want ik denk dat daar niet heel veel mis mee is. Misschien dat de rijrichting omgegooid kan worden, zodat je als voetganger niet nodeloos over hoeft te steken. De huidige opzet is wat dat betreft niet slim. Deze oplossing is in elk geval een stuk voordeliger dan het hele busstation verplaatsen, vergezeld van alle andere maatregelen, zoals het slopen van een huis op de hoek van de Bargelaan.
Ingediend door Victor Bax op vr, 03/02/2017 - 16:23
Wat ik uit de plaatselijke pers begrijp is de reden het busstation te verplaatsen tbv van winkels en kantoren (plus woningen). Nu is Leiden een bruisende stad waar geen leegstand van winkels en kantoren is, maar niet heus. In de onmiddellijke omgeving van het station staat veel kantoorruimte leeg, de winkelstraat van Leiden wordt gedeeltelijk gevild met "popup" winkels. Is er werkelijk behoefte aan winkel- en kantoorruimte of moet er weer een plan doorgedrukt worden.
Em
Ingediend door Em Degraas op vr, 03/02/2017 - 16:32
De gemeente Leiden gaat nog steeds er vanuit dat er enorm veel winkel- en kantoorruimte nodig is, terwijl in het Level-gebouw en de andere toren achter het Centraal Station nog duizenden vierkante meters leeg staan..
Voor woonruimte is er wel fors vraag, maar dat valt prima te combineren met een busstation op de begane grond op de huidige plek. De omstandigheden voor wachtende passagiers kunnen daardoor ook fors verbeterd worden. Als in 2020 de nieuwe concessie ingaat komen er (waarschijnlijk) elektrische bussen waardoor de uitstoot ook geen probleem meer is.
Ingediend door Maurits Wever op vr, 03/02/2017 - 19:31
Er is inmiddels geen steun meer voor verplaatsing van het busstation. Projectontwikkelaar Leiden moet maar iets anders bedenken.
Ingediend door Henk Angenent op vr, 03/02/2017 - 21:16
Laat het busstation maar op zijn plaats .
Wel moet de inrichting verbeterd worden. Dus niet meer oversteken met gevaar voor eigen leven naar de perrons door de vertrekkende bussen en fietsers (!)
Ingediend door *-Peter Haaswijk op di, 07/02/2017 - 15:32
Laat de Gemeente Leiden de belangen van de OV-reiziger/reizigster prevaleren: korte loopafstanden en beschutte overstap, dan volgen de belangen van de anderen in dit spel vanzelf. Het voorgaande impliceert een verdere ontwikkeling van het huidige busstation dat zeker niet volmaakt is te noemen. Zo moeten de reizigers/reizigster genoegen nemen met een tamelijk ongemakkelijke plek aan de kant om te wachten op hun bus.
Ingediend door Pieter van Mourik op zo, 12/02/2017 - 14:13
Eén van de dingen waar je dan tegenaan loopt, of in dit geval misschien juist niet tegenaan loopt maar dan meer in letterlijke zin, is het NS-loket. Daarvoor moet je eerst door de poortjes of omlopen als je geen kaartje hebt.
Ingediend door Janneke op di, 12/09/2017 - 08:07
Reactie toevoegen