De provincie Limburg gaat een schadeclaim neerleggen bij Abellio, naar aanleiding van het lekken van vertrouwelijke bedrijfsinformatie door oud-Veolia-directeur René de Beer naar Abellio. Hoe hoog de claim gaat worden, is nog niet bekend.
Limburg claimt schade bij Abellio
Zoals gisteren al gemeld werd door de Limburgse omroep L1, wordt de Limburgse concessie gegund aan de nummer 2, Arriva. Arriva haalde fors minder punten dan Abellio (574 tegenover 732 van de 1000). De derde bieder, Veolia, voldeed niet aan de eisen in het bestek.
Na overleg met de landsadvocaat en inwinning van informatie bij alle betrokken partijen heeft de provincie besloten om de concessieuitschrijving niet helemaal opnieuw te doen. Veolia was niet bereikbaar voor commentaar, maar had eerder al laten weten bij zo'n beslissing in beroep te gaan.
Volgens gedeputeerde Van den Broeck is het bod van Arriva op verschillende onderdelen boven de bestekeisen. Wel gaan er minder bussen rijden in vergelijking met het bod van Abellio. Maandag geven Arriva en de provincie tekst en uitleg over de verdere invulling van de concessie. Het is de bedoeling dat Arriva in december volgend jaar in Limburg gaat rijden.
Meer artikelen met dit thema
Datagedreven werken: de sleutel voor publieke mobiliteit?
21 feb om 08:59 uurBinnen de wereld van mobiliteit zijn diverse transities gaande. Naast een transitie van openbaar vervoer naar …
Appels, peren, ov en publieke mobiliteit
20 feb om 16:13 uurAfgelopen najaar berichtten verschillende media dat het openbaar vervoer er op achteruit is gegaan. Koppen als…
Staatssecretaris ontvangt eerste metrokaartje voor doorgetrokken Noord/Zuidlijn
30 jan om 09:04 uurStaatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu, Chris Jansen, bezocht op woensdag 29 januari de Vervoerregio…
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec 2024Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov 2024Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ik vind dat de provincie limburg de consessie opnieuw moet doen en alles rechtvaardig moet nazien en er duiden wat ze willen. De reiziger en personeel staan centraal en niet het geld. Maar een goede regionale openbaar vervoer stelsel voor iedereen toegankelijk en samen met de treinen en bussen een goede dienstregeling. En voor iedereen beschikbaar valide en invalide en . En alles eerlijk en niet wie het meeste geld bied of goedkoper is. Gewoon betaalbaar openbaar vervoer in limburg en niet noord en zuid we zijn een provincie. En we hebben goed gekwalificeerde en klantvriendelijke chauffeurs en chauffeuses.
Ingediend door jos op do, 18/06/2015 - 18:47
Reactie toevoegen