De provincie Limburg heeft Veolia een dwangsom van acht ton opgelegd, omdat de vervoerder rijdt met oudere bussen dan is afgesproken. De verhoudingen tussen Veolia en Limburg hebben daarmee een nieuw dieptepunt bereikt.
Limburg legt Veolia acht ton dwangsom op
Volgens het bestek mag Veolia niet met bussen in Limburg rijden die ouder zijn dan zeven jaar. Toen moedermaatschappij Connexxion echter de concessie Hoeksche Waard Goeree Overflakkee won, werd een aantal nieuwere bussen naar die concessie toe overgeheveld. In plaats daarvan kreeg Limburg 54 oudere bussen die eerder in Brabant reden.
"Het was geen vraag, maar een mededeling", zegt gedeputeerde Patrick van den Broeck over de handelswijze van Veolia. "Zelf hebben ze de mond vol over een level playing field, terwijl ze Limburgse middelen gebruiken voor een andere concessie."
Veolia zegt compensatiemaatregelen te hebben getroffen. De oudere bussen hebben een opknapbeurt gehad, er zijn nog zes extra bussen als reserve aan de vloot toegevoegd en er rijden extra treinen op de Maaslijn. Volgens Van den Broeck zijn die maatregelen echter onvoldoende. "Dat ze zes extra bussen als reserve achter de hand houden, geeft al aan dat ze sneller stuk kunnen gaan. Je kan wel reservebussen hebben, maar als je als reiziger in een bus met pech zit, schiet je daar weinig mee op."
De extra treinen op de Maaslijn noemt Van den Broeck een 'sigaar uit eigen doos'. "Een derde van het bedrag voor die extra treinen is betaald door Veolia, het andere deel door Rijk en provincie". Van den Broeck ziet weinig andere mogelijkheden dan weer nieuwe bussen. Een oplossing met extra compensatie sluit hij niet uit, 'maar de situatie is wel heel complex geworden'.
Veolia heeft twee weken de tijd om op de brief te reageren. Tot die tijd doet het bedrijf geen mededelingen.
De dwangsom is een nieuw dieptepunt in een soap die steeds meer op een ordinaire vechtscheiding begint te lijken. De verhoudingen tussen de vervoerder en de provincie zijn danig verziekt sinds Veolia de concessie verloor; eerst aan Abellio, later aan Arriva. Veolia wil dat de hele aanbestedingsprocedure opnieuw wordt gedaan en is naar de rechter gestapt.
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec om 14:32 uurIn elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec om 12:11 uurOp dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Reactie toevoegen