De investeringen in het ov kunnen met miljarden euro's toenemen, als er maar op een juiste manier wordt gekeken naar investeringen in mobiliteit. Dat betoogde professor Karel Martens, verbonden aan de Radboud Universiteit, gisteren op het congres Happy Mobility.
'Miljarden in mobiliteit verkeerd geïnvesteerd'
Volgens Martens investeert de overheid het geld voor mobiliteit niet volgens rechtvaardige principes (in tegenstelling tot de zorg, onderwijs en huisvesting), maar gaat het uit van liefdadigheidsprincipes. Als de overheid echt volgens rechtvaardige uitgangspunten haar geld zou investeren, zou er miljarden meer in ov geïnvesteerd moeten worden. "Dat komt omdat we fundamenteel verkeerd kijken naar mobiliteit", aldus Martens.
Lees ook het interview uit 2014 met hoogleraar Bert van Wee: 'We subsidiëren de verkeerde reizigers'
Het ov is volgens Martens in principe toegankelijk voor iedereen, terwijl voor de auto privileges (in de vorm van bijvoorbeeld geld of een rijbewijs) nodig zijn. "Toch hebben we de afgelopen 60 jaar steeds de auto als uitgangspunt genomen in het mobiliteitsbeleid. Het ov heeft het mogen doen met lapmiddelen en willekeur. In de crisis werd er geld weggehaald bij het ov, terwijl er fors geïnvesteerd werd in wegen", legde Martens uit.
Ook de focus op reistijd is een verkeerde. Eerder moeten we kijken naar het verplaatsingsgemak. Dat is bij ov nog vaak een ondergeschoven kindje. "Waarom zijn er files?", vroeg Martens zich hardop af, om direct zelf het antwoord te geven: "Omdat het alternatief nog slechter is." Congestie is wat Martens betreft geen goede graadmeter voor of zoveel mogelijk mensen goed bediend worden; wel bereikbaarheid.
Rood de bereikbaarheid met ov, donkerblauw auto's in de spits, lichtblauw auto's buiten de spits.
Voor de 166 postcodegebieden in Rotterdam berekende Martens hoeveel van de 750.000 banen in de regio met het ov bereikt konden worden en hoeveel met de auto binnen en buiten de spits. Het ov scoorde daarbij ver onder de maat. "Terwijl de overheid probeert om congestieproblemen op te lossen en zo de groep autorijders tijdens de spits de bereikbaarheid te geven van autorijders buiten de spits. Maar daar zit het probleem niet! Als je de mens als uitgangspunt neemt in je mobiliteitsbeleid, kom je tot heel andere conclusies."
Wat hem betreft verdient ov een miljardenimpuls, om zo veel meer mensen gelijke bereikbaarheid te geven. "We zijn een rijk land en we kunnen dit waarmaken." Martens pleit dan ook voor een revolutie in mobiliteit.
https://twitter.com/LMLodder/status/973947653699657728
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Vertel het aan Stientje van Eikelshoven! Vandaag nog!
Ingediend door vik op vr, 16/03/2018 - 00:15
Reactie toevoegen