NS-Intercity ICNG maakt eerste reis
Woensdag konden reizigers voor het eerst instappen in de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) van NS. Op het traject Amsterdam – Rotterdam maakte NS een testrit met reizigers. Het Coradia-concept van treinfabrikant Alstom en voor NS kan zowel op hsl-trajecten als het hoofdrailnet rijden en rijdt maximaal 200 km/uur.
De testrit is bedoeld zodat NS en Alstom kinderziektes kunnen ontdekken en verbeteringen kunnen doorvoeren. President-directeur Wouter Koolmees is blij dat de nieuwe trein zijn intrede maakt: “De ICNG is een prachtige aanwinst voor onze vloot en biedt reizigers in de toekomst meer zitplaatsen en meer comfort. We weten zeker dat de ICNG in de toekomst z'n plek in het Nederlandse landschap verdient en symbool staat voor al het goede dat de trein Nederland te bieden heeft. Dat is een duurzame, comfortabele en snelle reis tussen Nederlandse regio’s en verder."
In stappen in de dienstregeling
De introductie van het nieuwe treintype heeft zo’n zeven jaar geduurd. Als deze ritten met één trein naar tevredenheid verlopen, brengt NS de komende weken een tweede ICNG in de dienstregeling. Daarna worden stap voor stap de huidige intercity’s op de hsl-lijn vervangen door ICNG’s.
Na het traject Amsterdam – Rotterdam volgen de trajecten Den Haag – Eindhoven, Amsterdam – Brussel, Amsterdam – Groningen/Leeuwarden en Amsterdam – Enschede.
In totaal heeft 99 ICNG’s besteld, die goed zijn voor 33.000 zitplaatsen. De treinen kunnen snelheden van 200 km/uur halen, maar die snelheid wordt alleen op de hsl-lijn gehaald. Op het hoofdrailnet blijft de snelheid maximaal 160 km/u. Twintig ICNG’s worden ook geschikt gemaakt voor inzet naar België.
Meer artikelen met dit thema
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
De Nedersaksenlijn, een ontbrekende schakel in het spoorwegnet
13 jan om 09:13 uurHet Nederlandse spoorwegnet is sinds jaar en dag primair gericht op de Randstad. Van…
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec 2024Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Opstart nieuwe dienstregeling NS vlot verlopen
16 dec 2024De nieuwe dienstregeling van de NS ging op 16 december 2024 in. Volgens de vervoerder is het de grootste…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Voorlopig cao-akkoord ProRail
3 dec 2024Vakbond FNV, CNV en VHS hebben een voorlopig akkoord bereikt met ProRail. In het voorstel gaan werknemers er…
Lelylijn tussen Noorden en Randstad kost 10 miljard meer
23 sep 2024De aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad, heeft een flinke…
Volgens mij heb ik een paar maanden geleden al een rit met deze nieuwe trein gereisd op het traject van Haarlem naar Driebergen Zeist in de nacht.
Ingediend door A. Hijmans op di, 25/04/2023 - 03:05
Vanwege zijn snelheid moest hij meerdere malen langer op de tussengelegen stations wachten.
Ingediend door A. Hijmans op di, 25/04/2023 - 03:11
Reactie toevoegen