Noord-Brabant zet de komende jaren in op gedeelde mobiliteit. Het openbaar vervoer zal dan niet meer alleen bestaan uit bussen en buurtbussen.
Ov wordt gedeelde mobiliteit in Brabant
Nieuwe concepten als deelfietsen en deelauto’s worden onderdeel van het mobiliteitsaanbod. De provincie zegt zo beter aan te sluiten op de behoeften van de reizigers. Het delen van voertuigen wordt dan gemeengoed. Onlangs kondigde Arriva al aan om de proef met deelfietsen uit te breiden naar Den Bosch en Tilburg.
Rol openbaar vervoer
Gedeputeerde Christophe van der Maat zegt dat de veranderende omgeving hem verplicht de vraag te stellen of het openbaar vervoer een rol van betekenis kan blijven spelen. “Kunnen we de 90 miljoen euro dat we nu elk jaar inzetten voor onze bussen gebruiken om het slimste en duurzaamste mobiliteitssysteem te bouwen? Een systeem dat nog meer aansluit bij de wensen van de individuele reiziger en ervoor zorgt dat iedereen mee kan blijven doen in onze samenleving.”
Verschillende marktpartijen
Om nieuwe initiatieven in de mobiliteit mogelijk te maken, wil Noord-Brabant in de ov-concessie meer ontwikkelruimte en flexibiliteit bieden. En, zo vinden ze in de provincie, sommige zaken kunnen ook buiten de concessie om geregeld worden. Van der Maat: “Er moet wat mij betreft meer ruimte komen voor verschillende marktpartijen om mobiliteit aan te bieden als daar vraag naar is. Dat maakt ook dat we deze visie nu hebben ontwikkeld. Om in 2022 met een nieuwe ov-concessie te kunnen starten, moeten we nu besluiten wat we in de toekomst belangrijk vinden.”
In Groningen en Drenthe ligt de regie bij OV-bureau Groningen Drenthe, waar 'hubs' worden geïntroduceerd voor een leefbaar buitengebied. Het vraagafhankelijk vervoer waar Brabant naar streeft wordt in het noorden al doorgevoerd. Daarnaast is ook Amstelland-Meerlanden te beschouwen als 'ketenconcessie', evenals de nieuwe DAV-concessie die in december ingaat.
Mobiliteitshubs cruciale link
Centrale mobiliteitshubs worden cruciale linken in Noord-Brabant. De provincie zet daarom in op frequenter en sneller vervoer tussen economische kernregio’s waarbij ook de internationale verbindingen belangrijker worden. “De stations van nu worden ‘mobiliteitshubs', zegt Van der Maat. “Maar deze kunnen ook op andere plekken ontstaan aan de rand van de stad of op regionale hov-haltes. Plekken waar reizigers hun fiets veilig kunnen stallen, een deelauto kunnen meenemen, een reiziger makkelijk kunnen afzetten op de trein, op een zelfrijdende shuttle naar het stadscentrum stappen en ook meteen een pakketje op kunnen halen of boodschappen kunnen doen bij een pick-uppoint.”
Passende prijs
In Brabant wordt al geëxperimenteerd met nieuwe vormen van openbaar vervoer die meer ruimte geven voor flexibiliteit en maatwerk. Zoals BravoFlex waarmee reizigers binnen een gebied op elk gewenst tijdstip van en naar elke gewenste halte kunnen reizen. “Dat soort nieuwe vormen van flexibel en gedeeld vervoer gaan we in de toekomst meer inzetten, waarbij er ruimte is voor de markt en samenleving om ook zelf nieuwe concepten te ontwikkelen”, aldus Van der Maat.
Bij de nieuwe mobiliteitsvormen hoort ook een prijs passend bij de vraag, vindt Brabant. Een deelauto of direct vervoer van deur tot deur is makkelijk en comfortabel dus daarbij past een hogere prijs. Tegelijkertijd moet mobiliteit ook in de toekomst betaalbaar blijven voor groepen die er dagelijks gebruik van maken.
Bekijk hier een filmpje over de nieuwe ov-visie van Noord-Brabant.
Meer artikelen met dit thema
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Méér ov-reizigers in provincie Utrecht, maar nog altijd veel uitval
16 sep om 16:49 uurHet aantal ov-reizigers in de provincie Utrecht is weer bijna op hetzelfde niveau als voor de coronapandemie.…
Concessie-Utrecht: exit Qbuzz, Keolis blijft
11 jun om 16:38 uurDe twee Utrechtse ov-concessies zijn verleend, aan Transdev (Utrecht Binnen) en Keolis (Utrecht Buiten). De…
"De provincie zegt zo beter aan te sluiten op de behoeften van de reizigers." Ik vraag me af of de de reizigers in Helmond die hun stadsdienst op een lijn na in rook hebben zien opgaan hier zo blij zijn met Bravoflex. Het idee van halte naar halte voor een vaste prijs klinkt niet onaardig, maar je moet dus wel van te voren je rit plannen en je kunt niet voor regulier OV tarief reizen. Je betaalt altijd 3,-, terwijl je met je OV chipkaart vaak ongeveer de helft kwijt was voor een ritje vanuit de wijk naar het centrum. Studenten moeten ook betalen, dus daar zit je dan met je OV kaart waarmee je niets kunt, althans, voor dat gebied.
Nu hebben in het provinciehuis bedacht om dit concept ook in een Eindhoven/Waalre/Veldhoven in te gaan voeren (zeg maar het zuidwestelijk deel van stedelijk gebied Eindhoven - daar wonen pakweg 100.000 mensen). Eerst als pilot, na aan jaar worden buslijnen opgeheven (want uiteraard gaat de pilot lukken, met of zonder smart geformuleerde criteria...). Is dit innovatief of een ordinaire bezuiniging? Eindhoven, Waalre en Veldhoven zijn niet blij dat dit door hun strot geduwd wordt door de provincie, maar kunnen er niets aan doen. Helaas is de SRE (Stadsregio Eindhoven, een orgaan tussen provincie en gemeentes in met wettelijke bevoegdheden) niet meer, deze stond veel dichter bij de regio en daarin hadden de gemeenten ook nog invloed.
Ik ben niet tegen verandering, maar wel tegen verandering die gepresenteerd wordt als verbetering maar eigenlijk een verslechtering is...
Ingediend door Marc op za, 13/10/2018 - 07:59
Het is natuurlijk de neoliberale oplossing. Afbreken dat ov en alles naar de markt. De overheid is slecht en moet zich zoveel mogelijk terugtrekken. Reizigers zoeken het zelf maar uit. Waarom zou je geld in bussen steken? Dat kan beter naar (nog) meer asfalt, waarvoor een neoliberale VVD'er als Van der Maat ongetwijfeld talloze plannetjes heeft.
Ingediend door Henk Angenent op za, 13/10/2018 - 13:49
Tja... met pakweg 20 jaar liberale politiek krijg je dat. Marktwerking is het toverwoord, we kunnen zien hoe goed dat uitwerkt in de zorg...
Ingediend door Marc op di, 30/10/2018 - 21:22
Reactie toevoegen