Qbuzz maakt bezwaar tegen gunning IJssel-Vecht
Qbuzz tekent bezwaar aan tegen de gunning aan EBS van de busconcessie IJssel-Vecht in delen van Flevoland, Gelderland en Overijssel. Qbuzz noemt het bod van EBS ‘onrealistisch’ en ‘onbegrijpelijk'.
Redactie
Op 12 april werd bekend dat EBS het busvervoer in de regio IJssel-Vecht voor een periode van dertien jaar had verworven. De nieuwe concessie gaat op 22 december van dit jaar in. Vlak voor het aflopen van de termijn daarvoor heeft Qbuzz bezwaar gemaakt tegen de gunning. Volgens De Stentor, dat zich beroept op een intern document van Qbuzz dat de krant in handen heeft gekregen, is het bedrijf ‘verbaasd’ over het ‘enorme verschil’ waarmee EBS heeft gewonnen en voorziet dat de bieding van EBS ‘niet rendabel’ is. Veel kosten staan vast omdat de bussen (waarvan bijna 250 elektrisch), het personeel, de stallingen en allerlei contracten moeten worden overgenomen, zodat er weinig ruimte is voor afwijkingen. Qbuzz vraagt zich af of de spelregels wel zijn gevolgd en wil weten hoe de provincie de biedingen heeft getoetst.
Gunning Keolis eerder al teruggedraaid
Het is niet voor het eerst dat er problemen rond de gunning dreigen te ontstaan. Eerder won de huidige vervoerder Keolis de nieuwe concessie. Toen bleek dat er geheime afspraken waren gemaakt met BYD, de leverancier van de elektrische bussen voor de nieuwe concessie, werd dat besluit teruggedraaid en volgde een nieuwe aanbestedingsronde. Keolis kreeg een tijdelijke verlenging van de lopende concessie en deed in eerste instantie ook mee met de nieuwe aanbesteding, maar uiteindelijk deden alleen EBS en Qbuzz een bod.
De voorbereidingen voor de overgang naar EBS in december gaan ondertussen door.
Meer artikelen met dit thema
Op 11 september staking in openbaar vervoer
27 aug om 08:21 uurMensen die op 11 september met het openbaar vervoer willen reizen, krijgen te maken met stakingen. De NS heeft…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
85 procent forenzen terug bij NS sinds 2019
15 aug 2023Gemiddeld reizen op een werkdag 1,1 miljoen mensen met NS, terwijl dat voor corona nog 1,3 miljoen was. Daarmee…
Kabinet vóór spitsheffing en verdere liberalisering spoor
11 aug 2023Het kabinet wil vanaf 2025 meerdere spoorvervoerders laten meebieden op internationale trajecten op het…
Ook Qbuzz wil (internationaal) spoor op
12 jun 2023Nadat eerder Arriva liet weten het spoor op te willen, maakte ook Qbuzz bekend drie treinverbindingen te willen…
Hogeveen neemt stokje over bij Keolis
24 mrt 2023Met Chris Hogeveen heeft Keolis Nederland sinds 1 februari een nieuwe CEO in huis. Hij volgt Alex Rentier op,…
ACM brengt nieuwe Arriva-lijnen stap dichterbij
6 mrt 2023Arriva is een stap dichterbij toetreding tot het hoofdrailnet in 2025, waar NS momenteel nog alleen rijdt. De…
NS verkoopt Britse tak Abellio na 20 jaar
6 mrt 2023NS heeft na twintig jaar de Britse tak van spoordochter Abellio verkocht aan het Britse management. De…
Reactie toevoegen