Qbuzz blijft tot 2029 de busvervoerder in Groningen en Drenthe. Het bedrijf belooft een sterke kwaliteitsverbetering, onder meer door schoner en slimmer te rijden en de reiziger meer te ontzorgen. Het bedrijf wil bij de start van de concessie 90 procent minder CO2-uitstoot realiseren.
Qbuzz nog 10 jaar in Groningen en Drenthe
OV-bureau Groningen Drenthe maakte op 12 juli bekend dat Qbuzz de concessie GD 2020 heeft gewonnen, die start op 15 december 2019 voor een periode van tien jaar. In totaal hadden drie vervoerders zich ingeschreven.
In het programma van eisen stelde het OV-bureau al dat de stadsdiensten in Emmen, Groningen en Assen grotendeels elektrisch moeten rijden. Qbuzz bood meer kwaliteit dan werd gevraagd, vertelt Fleur Gräper-Van Koolwijk, voorzitter van het OV-bureau Groningen Drenthe.
Duurzamer
Nieuwe, elektrische bussen moeten bijdragen aan emissievrij vervoer. Ook worden 22 waterstofbussen ingezet. Dit moet leiden tot 90 procent minder CO2-uitstoot. Daar waar de bussen niet vervangen worden door elektrische varianten, wordt de brandstof Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) gebruikt. Dit is een vorm van biodiesel.
Reiziger ontzorgen
Verder wil Qbuzz de reiziger meer ontzorgen. De chauffeur krijgt een tablet waarmee hij de reiziger van actuele informatie kan voorzien. Ook kan de reiziger online een ticket kopen, dat digitaal kan worden gescand.
Innoveren
Ten slotte wil Qbuzz meer doen met data. Door dataverzameling en -analyse wil de vervoerder de dienstverlening snel en actueel kunnen bijsturen. De informatie wordt vervolgens als open data beschikbaar gesteld aan bijvoorbeeld studenten en app-bouwers.
Bezwaartermijn
De gunning is nog niet onherroepelijk, omdat nog een bezwaartermijn van 6 weken geldt voordat de gunning definitief wordt. Pas daarna wil vervoerder Qbuzz inhoudelijk op het aanbod ingaan.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt 2024Het Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt 2024De provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Alles beter dan een terugkeer van Arriva die in de periode voor Qbuzz het OV aardig kapot had gemaakt met zijn lage frequenties en opheffen van lijnen.
Ingediend door DuitseLeeuw op vr, 13/07/2018 - 12:38
Hallo Duitseleeuw daar ben ik helemaal met je mee eens, ik hoop dat Qbuzz het hele provincie Friesland, waar ik vandaan kom, ook overneemt van Arriva.
Ingediend door Mattheus op vr, 13/07/2018 - 14:11
Reactie toevoegen