De railinfrasector heeft sinds vandaag een ontmoetings- en opleidingscentrum in Amersfoort: Railcenter. Bestuursvoorzitter Bert Klerk spreekt over een ‘kantine’.
Railcenter: clubhuis voor de spoorsector
De opening van het Railcenter is vandaag verricht door staatssecretaris Sharon Dijksma van IenM, ProRail-directeur Pier Eringa, Railcenter-directeur Willem Brummel en bestuursvoorzitter Bert Klerk.
Het idee voor het Railcenter ontstond in 2012. Doel was het opzetten van een locatie voor de spoorprofessional, gebaseerd op vier pijlers: het ontwikkelen van vakmanschap, elkaar inspireren, de sector promoten, en nieuwe ontwikkelingen testen en simuleren. De bouw van het pand met drie etages heeft een klein jaar geduurd.
Staatssecretaris Dijksma ziet grote kansen voor het centrum. “De spoorsector vertoont een enorme groei, innovatie is daarom hard nodig. Het Railcenter wordt hopelijk een soort Silicon Valley voor de spoorsector, niet alleen voor Nederland maar voor heel Europa.”
Sexyer
Eringa: “We doen het in Nederland best goed op het spoor, we moeten als sector alleen wat sexyer worden. Als dat lukt, worden we ook weer een aantrekkelijke sector voor nieuw talent.” ProRail verwacht daar zelf een bijdrage aan te kunnen leveren door voorop te lopen met de digitalisering van het spoor in Europa. Het Railcenter is een mooie plaats om dat te doen, vindt Eringa.
“Het is belangrijk dat we aan scholieren en studenten laten zien dat het spoor meer is dan staal, dat het ook vol zit met moderne technologie”, voegde Klerk daaraan toe.
Ertms Academy
Een stap in die richting is de vestiging van Ertms Academy in het Railcenter. Dijksma: “Ertms is in de kern een briljant systeem dat een succesnummer kan worden, maar het is ook een hoofdpijndossier. Het is heel belangrijk dat Brussel wordt wakker geschud zodat er in de praktijk echt één systeem ontstaat en niet allemaal systemen met verschillende specificaties.”
Eringa is optimistischer over de ontwikkelingen: “Als Zwitserland en Nederland samen schouder aan schouder optrekken, dan gaat de rest van Europa wel mee. Er wordt naar ons gekeken.”
Angst wegnemen
Klerk: “Ertms is niet alleen techniek, maar gaat ook over gedrag. De Ertms Academy in het Railcenter leert hoe we hiermee om moeten gaan door de zorg en de angst voor nieuwe technologie weg te nemen.”
Ook de Nextgen Experimentele Onderzoeksomgeving (NEO) van ProRail en NS heeft haar intrek in het Railcenter genomen. Met Live Virtual Constructive kan NEO innovaties op het spoor testen, onder meer in een simulator van een machinistencabine. Het systeem krijgt ‘echte’ data uit de praktijk, zodat de imperfecties van de dagelijkse realiteit aan het licht komen.
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec 2024Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec 2024Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov 2024Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov 2024Stel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt 2024In de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Reactie toevoegen