Wat voor ov kies je als je zelf aan de knoppen draait? Ter voorbereiding op de aanbesteding van het ov in de Hoeksche Waard en op Goeree Overflakkee heeft de provincie Zuid-Holland met groepen reizigers een ‘serious game’ gespeeld.
Reizigers mogen ‘vervoerdertje spelen’
Het spel bestaat uit 45 kaartjes: themakaartjes (dienstregeling, infra & keten, integratie, kwaliteit, marketing, materieel, speciale ritten, tarieven) en jokers (eigen ideeën). Het begint met een sobere basissituatie voor zowel het ov als het gemeentelijke vervoer van ouderen en gehandicapten. De deelnemers mogen eerst zelf en vervolgens gezamenlijk aangeven waarop ze willen bezuinigen of waarin ze extra willen investeren.
Een spel is een aantrekkelijke manier om het ov te leren begrijpen en afwegingen te maken. De deelnemers zien elkaars belangen, delen hun ideeën en maken keuzes. “Tegelijkertijd is het een manier om partijen mee te nemen in de complexe materie en om uit te leggen welke stappen provincie en gemeenten nemen in de voorbereidingen van de aanbesteding”, stelt de provincie Zuid-Holland.
De meeste deelnemers blijven binnen het budget. De uitkomsten passen in landelijke trends: meer ritten van snelbussen, minder ritten van stopbussen. Meer ouderen en gehandicapten met het ov laten reizen in plaats van met de duurdere Regiotaxi. En op de 10 procent rustigste ritten mag een belbus gaan rijden. Wel pleiten de reizigers voor meer investeringen in aansluitgarantie, fietsvoorzieningen, P+R en wachtgelegenheid. Er is ook behoefte aan nachtbussen uit Rotterdam en recreatiebussen op Goeree en naar Tiengemeten. Reizigers zien – in tegenstelling tot gemeenten – liever geen verder weg gelegen haltes aan de randen van een kern. Wel zijn vier op de tien deelnemers voorstander van subsidie op e-bikes.
Ook de provincie Noord-Brabant zet serious gaming in bij aanbestedingen. Noord-Holland gebruikt de spelvorm voor vastgoedontwikkeling op de Zaancorridor Amsterdam–Alkmaar. Met gemeenten en NS speelde Noord-Holland het serious game SprintStad van de Vereniging Deltemetropool.
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec om 14:32 uurIn elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec om 12:11 uurOp dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Reactie toevoegen