De Metropoolregio Rotterdam Den Haag eist dat RET en HTM een klanttevredenheidscijfer halen van minimaal een 7,5 voor de railconcessies die ingaan in december 2016. De looptijd is tien jaar.
RET en HTM moeten 7,5 scoren voor rail
Voor HTM is er nog werk aan de winkel. De klanttevredenheid voor tram was in 2013 een 7,3. Over 2014 heeft HTM nog geen cijfers gepubliceerd. De RET verbeterde de klanttevredenheid voor tram van een 7,6 in 2013 naar een 7,7 in 2014. De waardering voor metro was in beide jaren een 7,5.
De klantwaardering is een van de eisen in de ontwerp-programma’s van eisen voor de nieuwe railconcessies in Rotterdam en Den Haag per 16 december 2016. Volgens de metropoolregio (MRDH) krijgen reizigers een belangrijke stem. Zo worden de consumentenorganisaties betrokken bij de serviceverlening en geven zij advies over de reisinformatie.
De MRDH stelt verder eisen aan de betrouwbaarheid en punctualiteit van tram en metro waaraan bonussen en malussen zijn gekoppeld. Vanaf december 2016 zijn de eisen die aan RET en HTM worden gesteld nagenoeg identiek. Daardoor kunnen reizigers in de hele metropoolregio rekenen op dezelfde kwaliteit.
De MRDH is sinds 1 januari verantwoordelijk voor de twee railconcessies in Rotterdam en in Haaglanden. Het voornemen is om de beide concessies in te besteden aan de RET en HTM. Daarbij moeten de vervoerbedrijven wel een marktconforme aanbieding doen. De metropoolregio heeft een benchmark opgesteld met de prestaties van vergelijkbare bedrijven.
Gemeenten, consumentenorganisaties, andere opdrachtgevers van het openbaar vervoer en vervoerbedrijven kunnen tot 28 september reageren op de ontwerp-programma’s van eisen. Het definitieve programma van eisen is half november klaar, waarop de RET een bieding kan doen op de railconcessie Rotterdam en HTM op de railconcessie Haaglanden.
De MRDH wil de offertes in februari 2016 ontvangen. De gunning is in april 2016.
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec om 14:32 uurIn elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec om 12:11 uurOp dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Zeer vage en gemakkelijke eis. Niet te meten en leidt niet tot beter OV.
Zie:
http://www.humanefficiency.nl/public/beleving_openbaar_vervoer.shtml
Ingediend door Leonard Verhoef op do, 23/07/2015 - 15:00
Alleen het woord "EIS" vind ik al weerzinwekkend.
dit leid inderdaad niet tot beter openbaar vervoer.
MRDH een beetje van het padje af
Ingediend door P.bleijenberg op zo, 26/07/2015 - 22:15
Reactie toevoegen