Als antwoord op het toenemend aantal reizigers wil de RET het metronetwerk automatiseren. “Dat maakt hogere frequenties mogelijk, tot elke 90 seconden”, vertelt woordvoerder Rolf Harbers.
RET wil metronetwerk automatiseren
Om de vervoervraag in de toekomst nog aan te kunnen, is een schaalsprong in het ov nodig in de regio, vinden zowel de gemeente Rotterdam als de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De Rotterdamse vervoerder kan daaraan bijdragen door onder meer het metronetwerk te automatiseren. Harbers: “Op die manier benutten we het bestaande netwerk maximaal, want langere voertuigen zijn in onze metrostations niet mogelijk.”
“De transformatie moet dan in fasen worden doorgevoerd”, vertelt woordvoerder Harbers. Een concrete planning is er nog niet, maar volgens de woordvoerder moet de RET binnen tien jaar starten om aan de vraag te kunnen blijven voldoen. "Daarnaast ligt er de financieringsvraag, maar daarover zijn we wel positief gestemd, omdat automatisering in beleidsagenda’s en toekomstvisies van verschillende overheden wordt genoemd.”
Meer reizigerskilometers
Het aantal reizigerskilometers op het metronetwerk van de RET nam in 2018 met 3,2 procent toe, blijkt uit het jaarverslag. Die groei zet de komende jaren verder door, verwacht Maurice Unck, algemeen directeur van de RET, vanwege verstedelijking en de ambities om mensen het ov in te krijgen.
Kortetermijnoplossingen voor nu zijn de inzet van extra spitsritten op de E-lijn (Den Haag Centraal–Rotterdam Slinge) en de aanleg van een keerspoor bij Pijnacker Zuid. Maar ook met die maatregelen zijn de capaciteitsgrenzen binnen tien jaar bereikt.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt 2024Het Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt 2024De provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Leuke strategische trucendoos, waarde spindokters, maar daar trappen we dus niet in. Los eerst maar eens de aanhoudende ellende op de Hoekse Lijn overtuigend op. Zolang debacles als RandstadRail zich ondanks zogenaamde 'lessons learned' doodleuk herhalen & doorwoekeren & zelfs nog vele malen erger kunnen worden & de reiziger & belastingbetaler opnieuw zwaar de pineut zijn , is er dus zegge & schrijve NULKOMMANUL vertrouwen in de werkelijke kennis & kunde van betrokken partijen om dit soort projecten te trekken. Dat jullie dat zelf niet eens inzien, is meer dan een teken aan de wand. Het is het ultieme bewijs van technocratische arrogantie & bestuurlijke overmoed. Lak aan kennis & inhoud & naief markt- en aanbestedingsgeloof. En we weten allemaal wat er volgt. Inderdaad: de val. En die zal wederom hard zijn. Genadeloos hard. En terecht. Want wie niet wil horen, die moet voelen.
Ingediend door asierts op vr, 19/04/2019 - 23:17
Oud nieuws.
https://www.treinreiziger.nl/zeldrijdende-metro-trekt-tot-20-meer-reizigers/amp/
Ingediend door RailAmsterdam op ma, 22/04/2019 - 09:52
Reactie toevoegen