Scheidend ambassadeur Europees Jaar van het Spoor: “Nu momentum voor de Internationale trein”
“Als we de Europese treinverbindingen willen verbeteren, moeten we niet blijven overleggen, maar doorpakken. Er is nu momentum voor de internationale trein.” Dat is één van de adviezen van Wim van de Camp, die Nederland het afgelopen jaar vertegenwoordigde als ambassadeur van het European Year of Rail. Op 9 mei overhandigde hij zijn eindrapport aan staatssecretaris Vivianne Heijnen, tijdens het eerste live-'Future of Rail event' van Railforum sinds de coronacrisis.
Redactie
Van de Camp refereert met zijn stelling aan het coalitieakkoord waarin staat dat Europees vervoer per trein zo snel mogelijk een goed alternatief moet worden voor vliegen. “Daar moeten we niet te lang over praten, maar het gewoon gaan regelen.” Hoe? Door met een Europese blik naar de internationale treinverbindingen te kijken. “We moeten de grenzen weg durven te denken. Pas dan ontstaat een echt Europees spoorwegnet,” aldus Van de Camp.
Toegang tot boekingssystemen
Wat echt anders moet is de ticketing. “In Europa is het nog steeds ingewikkeld om kaartjes te kopen voor internationale treinreizen. Nationale vervoerders zijn terughoudend om elkaar of andere partijen toegang te geven tot hun boekingssystemen, waardoor het voor de consument ingewikkeld is om een internationale treinreis te boeken.”
Mental shift
Ook pleit Van de Camp voor het verplaatsen van goederenvervoer van de weg naar het spoor. Ook deze modal shift staat in het coalitiekakkoord. Van de Camp vertaalt zijn bevindingen naar: het wegnemen van grensbarrières, doorzetten van digitalisering en inzetten op een ‘mental shift’ bij verladers.
Staatssecretaris Heijnen
Van de Camp verwerkte zijn aanbevelingen in een eindverslag dat hij op 9 mei aanbood aan staatssecretaris Vivianne Heijnen. Haar reactie: “Ik vind dat we in Europees verband aan de slag moeten met zijn aanbevelingen. Dat vraagt nauwe samenwerking en het lef om door te zetten. Een aantal Europese collega’s heb ik al gesproken met anderen staan ontmoetingen op de agenda.”
Europese verbindingen als basis
Wim van de Camp reisde het afgelopen jaar onder meer met de Klimaattrein naar Glasgow en met de Connecting Europe Express van Bentheim via Amersfoort, Amsterdam, Rotterdam en Roosendaal naar Antwerpen. Hij sprak op verschillende bijeenkomsten over de toekomst van het Europese spoor en lobbyde in Brussel voor internationaal spoorvervoer.
Tip
Van de Camp heeft nog een concrete tip: “Het zou goed zijn als de treinverbindingen tussen de grote Europese steden de basis zouden vormen van alle dienstregelingen in Europa. Nu worden die verbindingen pas als laatste ingepast in de nationale dienstregelingen waardoor er maar beperkte ruimte voor de internationale lijnen is en de kans op vertragingen toeneemt. Maar als je met de internationale verbindingen begint en daarna de nationale intercity-verbindingen inpast en dan de rest, krijg je een veel aantrekkelijker internationaal aanbod. Dit vraagt wel echt een andere manier van denken en het is de vraag of dit tot stand kan komen zonder ingrijpen vanuit de Europese Commissie.”
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Opstart nieuwe dienstregeling NS vlot verlopen
16 dec om 09:13 uurDe nieuwe dienstregeling van de NS ging op 16 december 2024 in. Volgens de vervoerder is het de grootste…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Voorlopig cao-akkoord ProRail
3 dec om 10:48 uurVakbond FNV, CNV en VHS hebben een voorlopig akkoord bereikt met ProRail. In het voorstel gaan werknemers er…
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Lelylijn tussen Noorden en Randstad kost 10 miljard meer
23 sep om 10:03 uurDe aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad, heeft een flinke…
Eens met wim van de camp.al heel lang bepleit hij int spoorvervoer. Maar steeds zijn nationale belangen die dit tegenhouden. Frankrijk heeft dit wel goed op orde. Ook met zwitserland, Oostenrijk is het goed zaken doen maar Duitsland en belgie dus weer niet. Ook de overkoepelende eu treinorganisatie verkeert in een diepe winterslaap.
Ingediend door Ronald van onselen op vr, 13/05/2022 - 20:33
Reactie toevoegen