De mobiliteitsafdeling van Siemens en railvoertuigenfabrikant Alstom hebben een principeakkoord bereikt over een fusie vanaf eind 2018. Dat maakten de bedrijven gisteravond bekend.
Siemens en Alstom fuseren eind 2018
De Frans-Duitse railvoertuigenbouwer gaat Siemens Alstom heten. Siemens brengt zijn Mobility-poot in, in ruil voor 50 procent van de aandelen van Alstom, meldt Railway Gazette. Het hoofdkantoor voor het rollend materieel zou in de Parijse regio komen, en het hoofdkantoor voor de technische diensten zoals beveiliging in Berlijn. De twee partijen zijn al langer met elkaar in gesprek over een fusie.
Politiek signaal
Alstom en Siemens Mobility gaan samen omdat ze met ongeveer dezelfde activiteiten op voornamelijk hetzelfde continent actief zijn: in Europa. Volgens Siemens-topman Joe Kaeser geeft het fusiebedrijf ‘het politieke signaal af van versterking van het technologische ecosysteem in Europa, in tijden van populisme, nationalisme en op zichzelf gericht leiderschap’.
Alstom-topman Henri Poupart-Lafarge, de beoogde bestuursvoorzitter van het fusiebedrijf, vond het vooral tijd worden voor versterking van de Europese railsector om het hoofd te bieden aan de toenemende concurrentie uit China, Japan en Zuid-Korea. Siemens Alstom wordt de grootste treinenfabrikant van Europa en de nummer 2 wereldwijd, schrijft NRC, maar is dan nog maar half zo groot als de grootste treinenbouwer ter wereld: het Chinese CRRC.
Eerst leren lopen
Over een mogelijke fusie van drie railfabrikanten, inclusief het Canadese Bombardier, zei Joe Kaeser dat ‘je eerst moet leren lopen voordat je gaat rennen’. Siemens was ook al in gesprek met Bombardier, dat nu achter dreigt te raken.
Met de fusie van de twee railfabrikanten 'op basis van gelijkwaardigheid', komt een eind aan de strijd om Alstom, dat in 2014 dreigde te worden overgenomen door General Electric voor 12 miljard euro. De ruim 62.000 werknemers van Siemens Alstom zijn actief in meer dan 60 landen. Aan het portfolio van railvoertuigen dat beide bedrijven produceert, zou niets veranderen.

Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
“Op 1 juli voortvarend van start in Flevoland”
1 apr om 09:37 uurGoed nieuws: vervoersbedrijf Willemsen-De Koning (WdK) gaat zijn werkveld uitbreiden. Het bedrijf mag zijn…
Rechter vernietigt ACM-prioriteringskader: nieuwe kansen voor ov-sector
11 mrt om 15:15 uurDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet een nieuw prioriteringskader opstellen…
Stationsontwikkeling
25 feb om 16:35 uurLeiden is een stad waar wonen, studeren en…
Datagedreven werken: de sleutel voor publieke mobiliteit?
21 feb om 08:59 uurBinnen de wereld van mobiliteit zijn diverse transities gaande. Naast een transitie van openbaar vervoer naar …
Appels, peren, ov en publieke mobiliteit
20 feb om 16:13 uurAfgelopen najaar berichtten verschillende media dat het openbaar vervoer er op achteruit is gegaan. Koppen als…
Staatssecretaris ontvangt eerste metrokaartje voor doorgetrokken Noord/Zuidlijn
30 jan om 09:04 uurStaatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu, Chris Jansen, bezocht op woensdag 29 januari de Vervoerregio…
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec 2024Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
N.a.v. de bijgeplaatste afbeelding (presentatiefoto voor de icng NS):
In februari werd er op deze site melding gemaakt dat de productie van de icng voor de NS zou starten met enkele maanden. Nu heb ik hier nog niets over gehoord, enig idee wanneer er überhaupt iets bekend wordt over het design hiervan?
Ingediend door Allard op do, 28/09/2017 - 12:28
Het duurt inderdaad erg lang. Ik heb echter begrepen dat 3 oktober aanstaande een mock-up wordt gepresenteerd. Spannende tijden dus.
Ingediend door Robert op do, 28/09/2017 - 21:29
Reactie toevoegen