De mobiliteitsafdeling van Siemens en railvoertuigenfabrikant Alstom hebben een principeakkoord bereikt over een fusie vanaf eind 2018. Dat maakten de bedrijven gisteravond bekend.
Siemens en Alstom fuseren eind 2018
De Frans-Duitse railvoertuigenbouwer gaat Siemens Alstom heten. Siemens brengt zijn Mobility-poot in, in ruil voor 50 procent van de aandelen van Alstom, meldt Railway Gazette. Het hoofdkantoor voor het rollend materieel zou in de Parijse regio komen, en het hoofdkantoor voor de technische diensten zoals beveiliging in Berlijn. De twee partijen zijn al langer met elkaar in gesprek over een fusie.
Politiek signaal
Alstom en Siemens Mobility gaan samen omdat ze met ongeveer dezelfde activiteiten op voornamelijk hetzelfde continent actief zijn: in Europa. Volgens Siemens-topman Joe Kaeser geeft het fusiebedrijf ‘het politieke signaal af van versterking van het technologische ecosysteem in Europa, in tijden van populisme, nationalisme en op zichzelf gericht leiderschap’.
Alstom-topman Henri Poupart-Lafarge, de beoogde bestuursvoorzitter van het fusiebedrijf, vond het vooral tijd worden voor versterking van de Europese railsector om het hoofd te bieden aan de toenemende concurrentie uit China, Japan en Zuid-Korea. Siemens Alstom wordt de grootste treinenfabrikant van Europa en de nummer 2 wereldwijd, schrijft NRC, maar is dan nog maar half zo groot als de grootste treinenbouwer ter wereld: het Chinese CRRC.
Eerst leren lopen
Over een mogelijke fusie van drie railfabrikanten, inclusief het Canadese Bombardier, zei Joe Kaeser dat ‘je eerst moet leren lopen voordat je gaat rennen’. Siemens was ook al in gesprek met Bombardier, dat nu achter dreigt te raken.
Met de fusie van de twee railfabrikanten 'op basis van gelijkwaardigheid', komt een eind aan de strijd om Alstom, dat in 2014 dreigde te worden overgenomen door General Electric voor 12 miljard euro. De ruim 62.000 werknemers van Siemens Alstom zijn actief in meer dan 60 landen. Aan het portfolio van railvoertuigen dat beide bedrijven produceert, zou niets veranderen.
Meer artikelen met dit thema
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Nieuwe voorzitter OVNL
25 sep om 14:01 uurHet bestuur van branchevereniging OV-NL heeft Hatte van der Woude benoemd tot voorzitter. Zij is in die functie…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Méér ov-reizigers in provincie Utrecht, maar nog altijd veel uitval
16 sep om 16:49 uurHet aantal ov-reizigers in de provincie Utrecht is weer bijna op hetzelfde niveau als voor de coronapandemie.…
N.a.v. de bijgeplaatste afbeelding (presentatiefoto voor de icng NS):
In februari werd er op deze site melding gemaakt dat de productie van de icng voor de NS zou starten met enkele maanden. Nu heb ik hier nog niets over gehoord, enig idee wanneer er überhaupt iets bekend wordt over het design hiervan?
Ingediend door Allard op do, 28/09/2017 - 12:28
Het duurt inderdaad erg lang. Ik heb echter begrepen dat 3 oktober aanstaande een mock-up wordt gepresenteerd. Spannende tijden dus.
Ingediend door Robert op do, 28/09/2017 - 21:29
Reactie toevoegen