De zeven stadsregio’s gaan meer met één mond spreken en ze verlangen van de vervoerders dat die dat ook gaan doen. Dat zegt René Meijer, sinds februari secretaris van het samenwerkingsverband van de stadsregio’s in het kader van verkeer en vervoer (SkVV). De zeven stadsregio’s gaan over ongeveer twee derde van het regionale openbaar vervoer in Nederland.
SkVV verlangt daadkracht van vervoerders en IenM
“De vervoerders zijn versnipperd”, zegt Meijer. “Je hebt KNV en FMN als brancheorganisaties, Translink Systems voor de OV-chipkaart en drie organisaties die geld van de studentenkaart verdelen over de vervoerders. De samenstelling binnen de branche is steeds anders, dat is dus niet efficiënt. Wij verwachten dat de vervoerders zich beter organiseren, discussies eerst intern voeren en dan bij voorkeur met één duidelijk standpunt komen.”
Verder willen de stadsregio’s dat het ministerie NS scherper gaat aansturen als het gaat om de OV-chipkaart en de tariefstructuur. Meijer: “Het ministerie heeft een eigen rol bij zaken als de tarieven, OV-chipkaart, Viziriskaart en OV-Business Card. Die verantwoordelijkheid kan IenM niet zomaar overlaten aan de stadsregio’s en ons doorverwijzen naar NS. Opdrachtgevers en uitvoerders moeten scherper in hun rol kruipen. Veranderen overheden de spelregels, dan compenseren wij de vervoerders. Maar wij blijven wel de opdrachtgevers. Dat hebben de vervoerders te accepteren.”
Zo willen de stadsregio’s de herkomst- en bestemmingsgegevens krijgen van alle reizigers die de grenzen van een concessie passeren. Meijer: “De OV-chipkaart heeft veel geld gekost en is mede bedoeld om zonder ingewikkeld reizigersonderzoek te achterhalen hoe de reizigersstromen lopen. De cijfers krijgen we wel per concessie, maar we weten niet hoe reizen over de concessiegrenzen gaan. Die gegevens hebben we nodig voor ons tarievenbeleid, de landelijke productformules, afbakening van concessiegebieden en programma’s van eisen. Eerst proberen we die gegevens onderhands te krijgen. Als dat niet lukt, moet het maar via de concessies of als eis bij nieuwe eigendomsverhoudingen van Translink Systems.” Chipkaartorganisatie TLS heeft als aandeelhouders NS (meerderheid), GVB, HTM en RET.
Als de reizigersgegevens te lang uitblijven, passen de stadsregio’s de komende zeven jaar alle concessies aan, kondigt Meijer aan. “Het is raar dat vervoerders de gevraagde data beschouwen als hun bedrijfsinformatie. Want bij een aanbesteding moet er voor alle inschrijvers een gelijk speelveld zijn. De overheden betalen de helft van de exploitatiekosten, die gegevens zijn publiek bezit.”
Meer artikelen met dit thema
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Méér ov-reizigers in provincie Utrecht, maar nog altijd veel uitval
16 sep om 16:49 uurHet aantal ov-reizigers in de provincie Utrecht is weer bijna op hetzelfde niveau als voor de coronapandemie.…
Concessie-Utrecht: exit Qbuzz, Keolis blijft
11 jun om 16:38 uurDe twee Utrechtse ov-concessies zijn verleend, aan Transdev (Utrecht Binnen) en Keolis (Utrecht Buiten). De…
Reactie toevoegen