De Nederlandse overheid heeft in januari het resterende staatsdeel van Connexxion voor twee keer de marktwaarde verkocht aan Transdev. De Staat ontving 132 miljoen euro voor het eenderde aandeel in het vervoerbedrijf dat het nog in bezit had. De werkelijke waarde was ongeveer 66 miljoen.
Staat ontving de hoofdprijs voor Connexxion-belang
Dat valt op te maken uit het jaarverslag (.pdf) van Bank Nederlandse Gemeenten (BNG).
BNG boekte op zijn deel in het vervoerbedrijf vorig jaar liefst 40 procent af, van 54 naar 33 miljoen euro, ‘vanwege het verlies van concessies en de sterk verslechterde vooruitzichten’ voor Connexxion. ‘De verwachtingen die we in 2007 hadden over de liberalisering van de ov-markt zijn in de praktijk niet uitgekomen’, zo staat in het jaarverslag van BNG.
“De Staat heeft heel goede zaken gedaan”
Connexxion-bestuursvoorzitter Hubert Guyot bevestigt aan OV-Magazine het verlies aan waarde van zijn bedrijf en de te hoge koopprijs. “De Staat heeft heel goede zaken gedaan”, zegt hij. Guyot betreurt het verlies van concessies die voor een deel fors verlies opleverden. “We schrijven niet meer in op concessies met verlieslatende biedingen.” Volgens Guyot is het wachten op het eerste faillissement van een vervoerder. “Dan pas kan de Nederlandse markt volwassen worden.”
In 2007 verkocht de Nederlandse overheid voor 244 miljoen euro tweederde deel van Connexxion aan de Transdev BNG Connexxion Holding, een joint-venture waarin BNG een belang van 25 procent heeft. Toen werd ook de afspraak gemaakt dat het resterende deel uiterlijk vijf jaar later zou worden verkocht. De overheid bedong met putopties een minimumprijs. Die werd begin dit jaar verzilverd. BNG besloot niet meer mee te doen aan de koop van het laatste eenderde deel. BNG, dat zijn aandeel in Connexxion wil verkopen, houdt voor 2013 rekening met een verdere waardedaling.
In een Kamerdebat in december noemde minister Dijsselbloem de waardering van 132 miljoen ‘aan de bovenkant van de bandbreedte van de waardering’. Connexxion stond nog voor 26 miljoen euro in de boeken bij de Staat, de historische aanschafwaarde van de aandelen van VSN, de voorloper van Connexxion. Volgens de BNG-berekening zou het totale bedrijf Connexxion eind 2012 nog geen 200 miljoen euro waard zijn, 125 miljoen minder dan een jaar eerder.
Guyot vindt het logisch dat Connexxion in 2007 veel hoger werd gewaardeerd dan het nu waard is. “Toen waren we nog in de verwachting dat het openbaar vervoer in de vier grote steden zou worden aanbesteed. Dat is door een onbegrijpelijk besluit van de politiek van de baan.”
Voor Connexxion was 2012 een slecht jaar. De concessies Noord- en Zuidwest-Friesland en Zuid-Holland-Noord gingen in december over naar Arriva. Eerder had Connexxion de aanbesteding van Twente al verloren aan Syntus en het stadsvervoer Utrecht is onlangs definitief aan Qbuzz gegund.
Meer artikelen met dit thema
Rechter vernietigt ACM-prioriteringskader: nieuwe kansen voor ov-sector
11 mrt om 15:15 uurDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet een nieuw prioriteringskader opstellen…
Stationsontwikkeling
25 feb om 16:35 uurLeiden is een stad waar wonen, studeren en…
Datagedreven werken: de sleutel voor publieke mobiliteit?
21 feb om 08:59 uurBinnen de wereld van mobiliteit zijn diverse transities gaande. Naast een transitie van openbaar vervoer naar …
Appels, peren, ov en publieke mobiliteit
20 feb om 16:13 uurAfgelopen najaar berichtten verschillende media dat het openbaar vervoer er op achteruit is gegaan. Koppen als…
Staatssecretaris ontvangt eerste metrokaartje voor doorgetrokken Noord/Zuidlijn
30 jan om 09:04 uurStaatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu, Chris Jansen, bezocht op woensdag 29 januari de Vervoerregio…
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec 2024Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov 2024Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
Reactie toevoegen