De overheden, zowel regionale als lokale, hebben onvoldoende beeld van de laadinfrastructuur voor elektrische bussen van het openbaar vervoer. Dat stelt PwC in een onderzoek in opdracht van Stedin, netbeheerder in het grootste deel van de Randstad.
Stedin wil zekerheid over laadlocaties
In 2030 moeten alle bussen in Nederland emissieloos zijn. Het overgrote deel van de bussen wordt elektrisch. Het ontbreken van goede voorspellingen van de benodigde laadlocaties, die door de netbeheerder van het elektriciteitsnet moeten worden aangelegd, lijkt een probleem te worden.
Fabrikanten moeten haast maken
Het standaardiseren van elektrisch laden van elektrische bussen is nog niet geregeld. Fabrikanten moeten hiermee haast maken, zo stelt het rapport. Door de verschillende e-bussen, is er verschillende laadinfra nodig om de bussen op te laden. Zo rijden er bussen met een pantograaf op het dak, terwijl andere bussen gebruikmaken van een laadpaal met geïntegreerde pantograaf. Hierdoor moet een netbeheerder extra elektriciteitsaansluitingen maken. De maatschappelijke kosten voor de laadinfra lopen zo op.
Voorspelling benodigde capaciteit
Het is voor netbeheerders een grote uitdaging om de elektriciteitsaansluitingen voor de oplaadpunten tegen zo laag mogelijk maatschappelijke kosten te realiseren. Zij hebben behoefte aan een goede raming van het aantal bussen dat de komende jaren op de laadlocaties komt laden en hoeveel vermogen hiervoor nodig is. Zo kan de benodigde capaciteit in één keer goed worden aangelegd.
Netbeheerders eerder aan tafel
PwC concludeert dat netbeheerders al eerder bij de concessie worden betrokken door provincie en gemeenten. Netbeheerders verwachten de komende jaren veel aanvragen voor elektriciteitsaansluitingen voor laadlocaties. De beheerders hebben een wettelijke termijn van achttien weken om de nieuwe aansluitingen op te leveren. Dat is een korte periode voor het aanleggen van laadinfrastructuur in dichtbebouwde steden. Stedin wil graag dat de locaties voor de aan te leggen laadinfra samen met gemeenten en provincies worden aangewezen voordat de aanbestedingsprocedure voor een nieuwe busmaatschappij start.
Hoe laadt de bus van morgen?
Donderdag 7 februari organiseert OV-Magazine de bijeenkomst hoe laadt de bus van morgen? We zijn te gast bij Stichting ElaadNL in Arnhem en gaan in op twee kernvragen: de rol van de netbeheerder en de aanbestedingsstrategie van morgen.
Lees ook:
ElaadNL: ‘Regel de laadlocatie bijtijds’
Laadinfra complexe opgave voor gemeente
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec 2024Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov 2024Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov 2024Stel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt 2024In de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep 2024Hermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Reactie toevoegen